Experten om Volvos haveri: ”Det är bedrövligt”

Det blev underkänt resultat för Volvo XC90 D5 i tyska auto motor und sports senaste utsläppstest. Testet, som gjordes i samband med brittiska Emissions Analytics, visade...
Annons

Det blev underkänt resultat för Volvo XC90 D5 i tyska auto motor und sports senaste utsläppstest. Testet, som gjordes i samband med brittiska Emissions Analytics, visade att Volvos stolthet släpper ut 15 gånger mer kväveoxider i verkligheten än i testlabbet.

Det är en sak – men än värre var att Volvo under flera dagar vägrade svara på frågor om resultatet. Inte heller när vi ställde mer generella frågor om dieselbilarnas framtid – alltså inte specifika frågor om det enskilda testet – ville Volvo ge annat än intetsägande ”pr-svar”.

Det innebär att svenska bilägare inte får svar på hur dieselbilens framtid ser ut enligt Volvo.

I reklambroschyren för Volvo XC90 kan vi läsa om hur ”varje bilmodell, varje tekniklösning och varje design är resultatet av en tydlig vision – att sätta människan främst för allt vi gör”. I det här fallet har dock Volvo valt en billigare lösning för avgasreningen framför att sänka utsläppen även i verkligheten, och inte bara i testlabbet. Den här typen av utsläpp är bevisat skadliga för hälsan och orsakar för tidiga dödsfall.

Efter dieselskandalen har konkurrenten Volkswagen till viss del börjat öppna upp om dieselfrågorna efter utsläppsskandalen. Volkswagen har varit lite mer transparenta om dieselmotorernas framtid men hos Volvo är det alltså locket på som gäller.

Experten om Volvos haveri:
Paul Ronge är pr-konsult och expert på krishantering.

Att inte svara på frågor är en riktigt usel strategi, enligt pr-konsulten Paul Ronge, som är specialiserad bland annat på krishantering.

• Vad tycker du om Volvos strategi hittills, att inte svara direkt på frågor?

”Det är en undermålig och usel strategi. Det jag lär ut som pr-konsult och krishanterare är att man alltid måste ta tag i den värsta frågan. Det allvarligaste måste du ha svar på. Då kan man antingen erkänna att man har fel eller så har någon annan gjort fel och då måste man förklara varför på ett pedagogiskt sätt. Man kommer inte undan genom att låtsas som ingenting.”

”Det blir som en blindtarmsinflammation som bara växer när man håller tyst om det som är viktigt och väsentligt. Det spricker till slut. Det är bedrövligt. Vad som helst är bättre än att hålla tyst. Volvo skulle kunna försvara dieselbilarna eller säga att de är medvetna om problemen och att dieselbilarna ska fasas ut före ett visst årtal. Men att inte svara på de här frågorna är respektlöst mot kunderna.”

• Vi fick muntligt svar vid ett tillfälle där Volvo hävdade att de ”inte har tid” att svara på frågor. Vad tycker du om det?

”Det är en big no-no ur pr-synpunkt. Oavsett vad sakfrågan gäller så är det illa. Det finns något annat skäl – de kanske inte har tid på grund av någon anledning. Men att bara säga att ’vi har inte tid’ är arrogant.”

• Har du något råd till Volvo just nu?

”Det är att göra helt om. Det kan funka. Volvo kan tala om att de använt tiden åt någonting, som att undersöka detta. Om Volvo tar bladet från munnen och pratar kan folk faktiskt glömma den här första, tysta perioden. Det tycker jag de ska göra. Tala ur skägget.”

Läs också: Dieselskandalen som Volvo vägrar kommentera

Detta har hänt

18 augusti: Vi frågar om Volvo kan svara på några frågor om dieselutsläpp, i samband med tyska auto motor und sports avslöjande att Volvo XC90 släpper ut 15 gånger mer i verkligheten än i testlabbet. Det handlar om generella frågor. Volvo återkommer och undrar vad det handlar om för frågor. Vi svarar att det handlar om avgasrening, partikelfilter, den nya körcykeln, AdBlue-rening och vad det kommer kosta att rena nya dieselbilar. Vi får inget svar alls.

23 augusti: Vi gör en ny förfrågan om intervju. Volvo skickar ett intetsägande ”pr-svar” och skriver att det inte blir aktuellt med någon intervju.

”Alla Volvobilar som säljs i Europa är certifierade och fullt kompatibla med den nuvarande NEDC Euro 6-avgaslagstiftningen. Volvo Cars välkomnar övergången till WLTP- och RDE-testförfarandet i Europa som ligger betydligt närmare verkliga körförhållanden.

När det gäller möjligheter till förfinad rening undersöker Volvo Cars kontinuerligt möjligheterna för ny teknik att kunna tillämpa på våra Drive-E-motorer för att de ska kunna ge en njutbar körupplevelse samtidigt som de är miljöeffektiva. Senare i höst kommer vi att introducera ett sådant steg i detta arbete som omfattar såväl bensin som diesel.

Att diskutera någon framtida prisbild är varken relevant eller aktuellt i nuläget.”

23 augusti: Vi frågar igen om att få en intervju, och undrar om ämnet är för laddat för Volvo att svara?

24 augusti: Volvo hävdar att de har svarat, med ”pr-svaret” här ovan. Vi upprepar att dieselfrågan är ett hett ämne som behöver svar. Volvo hänvisar återigen till uttalandet. Vi frågar återigen, bland annat om AdBlue-rening, men Volvo hänvisar ännu en gång till uttalandet.

25 augusti: Vi gör ett sista försök att få Volvo att svara på frågor om testet. Svaret är uppseendeväckande: Volvo väljer att tipsa om att kontakta branschorganisationen Bil Sweden som enligt Volvo ”gjort en genomlysning av dieselfrågan”.

6 september: En ny person på Volvos kommunikationsavdelning hör av sig och säger att Volvo trots allt vill svara på frågor.

7 september: Vi skickar 20 nya frågor till Volvo att svara på. Vi mejlar igen för att bekräfta att Volvo fått frågorna.

11 september: Vi påminner igen om frågorna. Vi får muntligt svar att vi inte kommer få något svar på dessa frågor.

14 september: Tyska auto motor und sport har pratat dieselfrågor med alla tyska biltillverkares högsta chefer. Volvo var inte tillfrågade i den tyska tidningen. Vi frågar om Volvo vill vara med i texten i svenska auto motor & sport.

15 september: Vi får muntligt svar att Volvo inte har tid att svara på frågorna och att Volvo har en billansering att ta hand om (nya XC40).

15 september: Vi får svar på en del av de 20 frågorna som skickades den 7 september.

Fotnot: Volvo har vid flera gånger fått möjlighet att svara på den här artikeln.


Uppdatering 24/9: Volvo har nu skickat en mer utförlig kommentar. Vi publicerar den här nedan.

”Det finns en sedan länge känd skillnad mellan de utsläppsnivåer som uppmäts under officiella standardiserade tester, utförda av myndigheter, och de nivåer som uppmäts i verklig körning. Därför har myndigheter och bilindustrin tillsammans, under flera års tid, jobbat med att förbättra dessa tester och göra dem mer verklighetstrogna.

Volvo Cars har vid upprepade tillfällen haft en dialog med AMS kring deras icke officiella test av en Volvo XC90 D5 och, bland annat, påpekat att mängden variabler som påverkar ett enskilt utsläppstest i verklig körning gör det svårt att kommentera resultatet.

Vi har även understrukit att alla våra bilar lever upp till de utsläppskrav som ställs och att vi ser fram emot att mer verklighetstrogna officiella tester införs.

Tidningen har dessutom erbjudits möjlighet att delta vid lansering av Volvo Cars nya XC40 i Milano den 21 september, där medlemmar i företagsledningen samt andra experter gjorts tillgängliga för kommentarer. Volvo Cars anser att AMS påståenden, om att frågor kring testet inte bemötts, är felaktiga.”

Annons
Annons
Rulla till toppen