Provkörning: Toyotas roligaste bil!

PREMIUM Yaris GRMN är utvecklad på Nürburgring, har 212 hästar och är ett perfekt substitut för en sportbil. Toyotas roligaste bil!
Annons

Yaris GRMN (Gazoo Racing Masters of Nürburgring) lär ruska om Toyotas världsbild en smula. Oj, kolla här! Världen består inte bara av effektivitet och förnuft, det finns skoj och körglädje också.

Vad är nytt?
En hel del. Kompressor i stället för turbo och manuell växellåda i stället för en automatlåda är inte direkt vanligt i en Toyota idag. Ändå känner man igen sig i Yaris när man kliver in. Plastig interiör och lite virrig instrumentering och lite för hög sittposition, men sportstolarna smiter åt kroppen på alla viktiga ställen. Den kompressormatade motorn används redan i en tvättäkta sportbil – Lotus Elise Sport 220.

Hur är den att köra?
Motorn låter dig verkligen veta att den startas. Vid kallstart ryter den till rejält. Man hör alltid motorn. Från 4.000 r/min och uppåt hör man nästan inget annat. I motsats till turbomotorer som kan sega sig lite innan turbotrycket byggts upp utvecklas kraften i GRMN i takt med det ökande varvtalet tack vare kompressorn. Trots det känns den lite tam vid låga varvtal. Ska det gå undan måste man växla flitigt vilket man gärna gör för det är kul. Den fina manuella växellådan passar perfekt i det klassiska receptet för körglädje ”Liten bil – Stor motor”.

För chassits vidkommande har man bytt till nya Sachsstötdämpare och kraftigare krängningshämmare, allt utprovat på Nürburgrings nordslinga. Med framgång visar det sig. Att en Yaris kunde ta kurvorna på det här sättet skulle man aldrig ha kunnat tro. Ingen understyrning när man styr in, inte mycket till krängning. Diffbromsen hjälper de drivande framhjulen att få optimalt fäste ut ur kurvorna. Rena banracingfestivalen! Dock skulle man önska sig en styrning som inte är så diffus i mittläget.

 

Provkörning: Toyotas roligaste bil!
Yaris GRMN har även ett tuffare bakparti samt takvinge.

Nördfakta.
Yaris GRMN har utvecklats av ett japansk/europeiskt team baserat vid Nürburgring och med input från Toyotas fabriksteam i WRC, Gazoo Racing. GRMN tillverkas i en begränsad upplaga om 400 bilar för Europa.

Borde jag köpa en?
Absolut! Om du är snabb i vändningarna. Fem fullutrustade bilar är tilldelade den svenska marknaden. Orderteckningen startade den 23 augusti. Sätt fart!

Provkörning: Toyotas roligaste bil!
Bitiga sportstolar, sportratt och -växelspaksknopp, i övrigt är det Yaris-business as usual interiört.

TEKNISKA DATA: Toyota Yaris GRMN

MOTOR: R4, kompressor, bensin, 1.798 cm3, 212 hk vid 6.800 r/min, 249 Nm vid 5.000 r/min. 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 3.945/1.695/1.510 mm. Axelavstånd 2.510 mm. Tjänstevikt 1.135 kg. Bagagevolym 286 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 6,3 sek. Toppfart 230 km/h. Förbrukning 7,5 l/100 km. CO2 170 g/km.

PRIS: Cirka 310.000 kronor. Aktuell vid årsskiftet.

PLUS: Körglädje. Fin motor med sportigt (men högt) ljud. Trivsam växellåda. Fina vägegenskaper.

MINUS: Högt motorljud vid belastning, känns tunn på låga varv. Fattig förarmiljö. Lite väl dyr.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 18-2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen