Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang

Tyvärr kommer Ford Motor Company AB inte att sälja den hetaste Mustangen av alla: Shelby GT350R. Men ändå tog man sig besväret att forsla ett...
Annons

Tyvärr kommer Ford Motor Company AB inte att sälja den hetaste Mustangen av alla: Shelby GT350R. Men ändå tog man sig besväret att forsla ett exemplar till Stockholm för att vi i media skulle få tillfälle att provköra – och då tackar man inte nej!

Provkörningen skedde på Arlanda Testtrack 1, en liten och kuperad bana som passar ypperligt för inspirerad körning. Banan har inga grannar som kan störas av bullret och det passar Ford Shelby GT350R Mustang utmärkt – på fullgas ligger ljudnivån på hela 110 dB.

Förutom ett friflödande avgassystem (finns det några ljuddämpare alls?) har Ford Shelby GT350R Mustang den speciella V8-motorn på 5,2 liter med sin speciella, ”flata” vevaxel. Det är samma princip som Ferrari har på sina V8-motorer. Vevaxeln blir mera lättbalanserad och V8:an varvar hela 8.200 rpm innan varvtalsregulatorn börjar protestera.

Alla körintryck och upplevelser kommer du att få ta del av i ett kommande nummer av auto motor & sport. Men ett litet smakprov på V8-ljudet finns i filmklippet nedan.

I USA kostar Ford Shelby GT350R Mustang från 63.500 dollar, en ”vanlig” Shelby GT350 kostar från 56.000 dollar. Exclusive Cars i Stockholm har en ny Ford Shelby GT350 Mustang till salu för 799.000 kronor och det ger ju en fingervisning om vad det skulle kosta att privatimportera en Shelby GT350R.

 

Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Givetvis är det vår V8-expert Fredrik Langendorf som provkör Ford Shelby GT350R Mustang. Här försöker han visa hur hela fronten skiljer sig åt på GT350R, jämfört med vanliga Mustang.
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Provkörd: Ford Shelby GT350R Mustang
Vid en hastig titt ser det ut som aluminiumfälgar, men detta är kolfiber. Sparar sex kilo (!) per hjul.
Annons
Annons
Rulla till toppen