Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!

Nu är det officiellt: Koenigsegg Agera RS har kört 0–400–0 km/h på 36,44 sekunder – och slår därmed Bugattis Chirons gamla rekord på 41,98 sekunder...
Annons

Nu är det officiellt: Koenigsegg Agera RS har kört 0–400–0 km/h på 36,44 sekunder – och slår därmed Bugattis Chirons gamla rekord på 41,98 sekunder som sattes i augusti.

Bakom ratten på Agera RS satt Koenigseggs testförare Niklas Lilja och körningen skedde 1 oktober i Danmark, på Flyveplads Vandel som ligger 21 mil väster om Köpenhamn. Rekordkörningen mättes med en AiM EVO5 data logger tillsammans med en AiM GP508.

Den Agera RS som användes är byggd för en amerikansk kund och har tillvalet ”1MW engine upgrade”, vilket innebär samma motor som i One:1 med 1.360 hk och 1.371 Nm. Ägaren till bilen var mycket angelägen om att få prestanda dokumenterade och därför passade det utmärkt att använda bilen för rekordkörningen innan leverans. Kundbilen var försedd med bur, vilket ökar vikten men rekommenderas för de som vill använda bilens fulla potential på bana.

Loggningen av rekordkörningen visar att Koenigsegg Agera RS behövde 26,88 sekunder och 1.958 meter för att nå 400 km/h. Inbromsningen från 400 km/h till noll tog 9,56 sekunder och 483 meter. Total distans blev alltså 2.441 meter, vilket ska jämföras med Bugatti Chiron som behövde 3,1 kilometer.

I praktiken kördes Agera RS upp till 403 km/h innan inbromsningen inleddes och den totala sträckan blev 2.535 meter, vilket är nästan hela flygfältets längd. Ursprungligen hade Koenigsegg Automotive AB planerat att göra ett rekordförsök på testanläggningen i Papenburg, Tyskland, under perioden 10 september till 2 oktober. Men just då hade man otur med vädret. Däremot fanns ett litet utrymme med perfekta förhållanden i Danmark, så man tog den chansen istället.

Kundbilen på bilen har en del skyddstejp men det är för att skydda lacken från stenskott under inkörning och test. Tejpen tas bort vid leverans.

Flyveplads Vandel byggdes under andra världskriget av tyska ockupationsmakten och har en beläggning av betong. Det ansågs nödvändigt för att kunna starta och landa den banbrytande Messerschmitt Me 262 – det första jetmotordrivna stridsflygplanet med en topphastighet på 900 km/h. Flygfältet har varit stängt sedan 2003 och det syns på filmen nedan att underlaget bitvis är ganska dåligt.

När Koenigseggs team kom på plats inledde man rekordförsöket med körningar upp till 350 km/h. Sedan ökade man stegvis hastigheten för att utvärdera hur mycket bromssträcka som behövdes. Den sista körningen skedde under kvällen då betongbeläggningen fortfarande var varm men lufttemperaturen sjunkit.

Och gladast av alla på kvällen 1 oktober var Christian von Koenigsegg:

”Det gör mig så glad och stolt att se vad vi har uppnått som ett team med Agera RS,” sa Christian von Koenigsegg. ”Ett sådant här resultat händer inte bara av sig själv. Det tog bara några timmar att slutföra den här körningen, men vi ska inte glömma allt arbete som behövdes att skapa bilen i första hand. Att bygga de här bilarna tar precis allt vi har att ge. Vi ger max, varje dag och varje vecka. Utan detta engagemang för uppnå perfektion skulle vi inte vara värdiga vare sig resultatet eller belöningen.”

”Drömmar kan bli verklighet,” fortsatte Christian von Koenigsegg. ”Historien om Davids och Goliats kamp fortsätter även i vår tid. Det är så viktigt att visualisera våra insatser och resultat. Det ger bränsle till drömmarna och visionärerna som kämpar för att uppnå sina mål. DU KAN GÖRA DET, oavsett hur omöjligt målet verkar. Detta är förmodligen den viktigaste aspekten och konsekvensen av vad vi gör här på Koenigsegg.”

”Jag vill tacka våra medarbetare, nära partners och alla som är engagerade i vårt pågående uppdrag,” avslutade Christian von Koenigsegg. ”Ett särskilt tack måste gå till vår förare, Niklas Lilja, för den stenhårda attityd han visade vid ratten för att transformera det som vi visste var en tydlig möjlighet till ett konkret resultat.”

Hur länge kan det här rekordet stå sig? Förmodligen inte så länge eftersom Koenigsegg Regera är byggd för att bli världens snabbaste bil 0–400 km/h. Regera kan mycket väl komma under 36 sekunder 0–400–0 km/h.

 

Foto: Steven Wade/Koenigsegg

 

Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Koenigsegg utraderar Bugattis rekordtid!
Annons
Annons
Rulla till toppen