Falluckor ska stoppa fortkörare

Falluckor för att stoppa fortkörare har redan testats på flera platser i Sverige. Nu kan de dyka upp (eller ner) i Stockholm.

En lucka i vägen öppnas om bilisten kör för fort.

De dynamiska farthindren, i folkmun mer kända som falluckor, har redan testats i Linköping, Uppsala, Västerås, Helsingborg och vid Öresundsbron. Nu vill Stockholms stad att de ska introduceras i huvudstaden.

"Vi vill se hur de fungerar att underhålla och drifta. Tanken är att vi ska prova, säger Daniel Helldén (MP), Stockholms trafikborgarråd till DN. Om det slår väl ut så gör vi det på fler platser.

Farthindren läser av bilens hastighet med hjälp av radar och går det för fort sänker sig en lucka i vägen och bilen kör in i en kant med en ordentlig smäll.

Bland de dynamiska farthindren som har testats i Sverige är vissa tio centimeter djupa, men luckan fälls bara sex centimeter.

"Det känns om man kör över dem, men det är mildare än ett fartgupp och vi har inte fått in några uppgifter om skador på bilar. De har en fördel eftersom trafiken flyter på bättre. Kör man enligt hastighetsbegränsningen händer det ingenting, då är det plan väg och det är bättre för miljön än fartgupp", säger Kristoffer Axelsson till DN.

Det ska gå att köra över hindren med utryckningsfordon, men det går även att programmera styrningen i falluckorna. I utryckningsfordon kan man ha en transponder som signalerar att luckorna inte ska öppna sig. 

Varje hinder kostar ungefär en miljon kronor att installera vilket kan jämföras med en fartkamera som kostar ungefär hälften. Men enligt Svenska Dagbladet har inte Trafikverket givit Stockholms stad tillstånd för tillräckligt många fartkameror.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Falluckor låter som en bra typ av farthinder.
150
189