Porsche 911 Carrera T – mer känsla, mindre lullull

Med 911 Carrera T har Porsche återuppväckt 1968 års 911 T. Lägre vikt, manuell växellåda med lägre utväxling och bakhjulsdrift för bättre prestanda och mer körglädje.
Annons

Porsche 911 Carrera T – mer känsla, mindre lullull
1968 års 911 T har återuppstått i nya Porsche Carrera 911 T.

T – hos Porsche står ”T” för Touring – har flera andra utrustningsdetaljer som inte finns tillgängliga för Carrera, som det standardmonterade sportchassit PASM inklusive 20 mm sänkning, det viktoptimerade Sport Chrono-paketet. Bakhjulsstyrning, som inte finns tillgängligt för 911 Carrera, erbjuds som tillval.

Hela utrustningen är optimerad för låg vikt: bakrutan och de bakre sidorutorna är gjorda av lättviktsglas och dörrarna har stroppar för att öppna och stänga. Ljudisoleringen har minimerats och baksätet har tagits bort, utöver detta kan köparen också välja bort Porsche Communication Management (PCM). Resultatet: med en tomvikt på 1.425 kg är 911 Carrera T 20 kg lättare än en 911 Carrera med motsvarade utrustning.

Priset i Sverige blir 1.035.000 kr.

Karossdetaljer och hjulen skiljer sig från övriga 911-modeller. Framtill har Carrera T en aerodynamiskt optimerad frontspoilerläpp och de yttre backspeglarna i Sport Design. Från sidan känns den igen på sina 20-tumsfälgar från 911 Carrera S och logotypen ”911 Carrera T” .

Porsche 911 Carrera T – mer känsla, mindre lullull
Med Mode Switch-reglaget på ratten kan föraren välja olika körprogram.

Bakifrån känns modellen igen på ribborna i bakluckans grill och sportavgassystemet som utmärker sig med sina dubbla svartlackerade centralt placerade avgaspipor. De exteriöra färgerna är Black, Lava Orange, Guards Red, Racing Yellow, White och Miami Blue, och metallic-färgerna Carrara White, Jet Black och GT Silver.

Inredningen har också en puristisk framtoning. Lättviktsskalstolar är tillval. Ratten av GT-typ är klädd i skinn och den kortade växelspaken med växellägena markerade i rött är förbehållet 911 Carrera T. 

Under huven sitter den sexcylindriga motorn med tre liters cylindervolym och dubbelturbo, 370 hk och ett maximalt vridmoment på 450 Nm, från 1.750 v/min till 5.000 v/min.

Vikt/effektförhållandet har förbättrats till 3,85 kg/hk. Tack vare den manuella växellådans lägre utväxling och mekanisk differentialspärr gör 911 Carrera T från 0–100 km/h på 4,5 sekunder – 0,1 sekunder snabbare än 911 Carrera Coupé. Den når 200 km/tim på bara 15,1 sekunder.

Den automatiska växellådan, Porsche Doppelkupplung (PDK), finns som tillval till 911 Carrera T. Med den når bilen 100 km/h på 4,2 sekunder och 200 km/h på 14,5 sekunder. Båda modellerna har en toppfart över 290 km/tim.

Bränsleförbrukning 911 Carrera T: blandad körning 9,5–8,5 l/100 km och CO2-utsläpp 215–193 g/km.

Porsche 911 Carrera T – mer känsla, mindre lullull
Ljudisolering och baksäte har slopats för lägre vikt. Dörrarna stängs med tygstroppar.
Porsche 911 Carrera T – mer känsla, mindre lullull
Sportavgassystemet med svarta, centralt placerade avgasrör är standard.
Annons
Annons
Rulla till toppen