Porsche investerar 30 miljarder i utveckling – med 15 procent vinstmarginal

Porsche investerar 30 miljarder i utveckling – med 15 procent vinstmarginal

De närmaste fem åren ska Porsche investera tre miljarder euro – alltså runt 30 miljarder kronor – för att ta fram nya laddhybrider och elbilar. Först ut blir Porsche Mission E, som ska stå klar 2019.

Tre miljarder euro är en gigantisk summa för en relativt liten biltillverkare som Porsche. Men trots denna enorma investering i produktutveckling tänker Porsche inte vika från sitt mål att ligga på en vinstmarginal runt 15 procent – vilket är en mycket hög nivå i bilindustrin. Endast en handfull biltillverkare når upp till så hög vinst i förhållande till omsättning.

För att nå målen gäller det att spara och sänka kostnader kontinuerligt, berättade Porsches finansdirektör Lutz Meschke i en intervju med Automotive News Europe (prenumeration krävs). Det dagliga gnetande med effektiviseringar gör att Porsche inte behöver ta till drastiska metoder, om marknadsläget skulle förändras.

"Även under finanskrisen 2009 höll vi oss kvar på en tvåsiffrig vinstmarginal," sa Lutz Meschke. "Porsche är organiserat på ett sådant sätt för att säkerställa marginalerna."

En stor utmaning är att införa hybridmodeller, som med nödvändighet blir dyrare. Enligt Porsches uppskattningar ligger merkostnaden för en hybridmodell i nivån 8.000–10.000 euro.

"Den merkostnaden kan vi inte bara lyfta över på kunden," säger Lutz Meschke till Automotive News Europe. "Kunderna accepterar det inte och på vissa marknader finns det en tveksamhet för elektrifieringen. Men den här typen av teknik är en investering i framtiden, samtidigt som vi parallellt måste utveckla förbränningsmotorer. Därför utsätts vi för högre kostnader, utan att ha motsvarande volym."

Ett sätt att förenkla modellutbudet vore att ersätta dieselmodellerna med effektiva bensinhybrider, men det steget går inte att ta i nuläget. Hälften av Porsches fyrdörrarsmodeller säljs med dieselmotor och då kan man inte utan vidare ta bort dem. Åtminstone inte ännu.

"Vi håller alla dörrar öppna," säger Lutz Meschke. "Mycket hänger på om elektrifieringen tar riktig fart. De närmaste tio åren ska vi erbjuda optimerade förbränningsmotorer, laddhybrider och elbilar. Porsches första elbil når kunderna 2019 och jag kan lova att det är bara början. Vi ska sätta en ny standard för eldriven mobilitet."

Porsches finansdirektör Lutz Meschke tror på en lönsam framtid, trots stora investeringar i utveckling av elektrifierade modeller.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att Porsche gör helt rätt som investerar i en elektrifierad framtid.
349
145