Däck utan luft ska få din bil att rulla lättare

Inom några år ska du inte längre behöva bekymra dig om lufttryck eller punktering.

Däck utan luft ska få din bil att rulla lättare
Toyotakonceptet Fine-Comfort Ride visas i dagarna på Tokyo Motor Show. Bilen står på luftlösa däck.

På bilsalongen i Tokyo i dagarna visade Toyota upp sin vätgasdrivna konceptbil Fine Comfort-Ride. En av de mer spännande detaljerna är att bilen står på luftlösa däck.

Ja, du läste rätt. Däck utan luft.

Ett nav och centrum i metall, en yttre del i plastlegeringar – och längst ut ett band av gummi.

Principen är egentligen ganska enkel: Längst in finns ett fälgnav i aluminium, där utanför något som bäst kan beskrivas som ekrar och som är tillverkade i en plastkomposit. Och allra längst ut: En rulle av gummi.

Ambitionen är att minska vikten på i första hand el- och bränslecellsbilar och för att förbättra hjulens prestanda. Lättare hjul ger mindre ofjädrad massa. Men de luftlösa däcken kan med stor sannolikhet också komma på vanliga fossilbilar.

Hjulen – som heter Gyroblade – har utvecklats av Sumitomo Rubber Industries. De är redan testade på små "kei cars" i Japan och på golfbilar. För närvarande väger koncepthjulen lika mycket som vanliga hjul. Men man räknar med att inom några år ha rakat bort fem kilo – eller ungefär 30 procent – från varje hjul.

"Mitt personliga mål är att vi ska ha en kommersiell produkt framme till år 2020", säger Wako Iwamura, chef för det "luftlösa projektet" hos Sumitomo till Automotive News. Han berättar att många japanska biltillverkare är intresserade.

Att minska vikten är bara ett av Iwamuras mål. Den andra utmaningen är att minska rullmotståndet. Han uppskattar att dagens luftlösa däck är 10–20 procent sämre än motsvarande pneumatiska däck, en nivå som inte är acceptabel för fordon som måste krama ur varje möjlig kilometer av räckvidd ur sina batterier.

Kostnaden är däremot inget problem. Iwamura säger att däcken redan är jämförbara i pris med vanliga däck.

Sumitomo är faktiskt en senkommen deltagare i världen för luftlösa däck. Michelin Tweel, som bygger på en nästan identisk princip, finns för närvarande till gräsklippare, golfbilar, terränggående fordon och byggmaskiner.

Men det nya med Toyotas konceptbil är att denna teknik hittills är oprövad på personbilar. Tillverkarna måste övertyga både biltillverkare och oss bilköpare att de är säkra.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror på den här tekniken – även för personbilar!
230
48