Världsrekordet 447 km/h – se första filmen

Vi väntar fortfarande på Koenigseggs officiella pressmeddelande och video (som förmodligen tar ett tag att redigera). Men James Condon ”The Stradman” var närvarande i Nevada...
Annons

Vi väntar fortfarande på Koenigseggs officiella pressmeddelande och video (som förmodligen tar ett tag att redigera). Men James Condon ”The Stradman” var närvarande i Nevada igår, 4 november, och nu kan vi få en första inblick i hur det gick till när Koenigsegg Agera RS körde 447 km/h.

Motorvägen genom Nevada-öknen är ritad med linjal, uppenbarligen, men det är svårt att avgöra hur jämn vägen egentligen. Förmodligen var det en rätt skakig resa när hastigheten gick över 400 km/h och man kan bara beundra modet hos Koenigseggs testförare Niklas Lilja.

Filmen som The Stradman gjort är av naturliga skäl något begränsad, då han står vid början på den avstängda motorvägen. Därför är det svårt att få en uppfattning om hur det ser ut när Koenigsegg Agera RS, med ”1MW engine upgrade” (1.360 hk), varvar ut längs Highway 160 i Nevada, USA.

I nordlig riktning på motorvägen körde Niklas Lilja 285,8 mph, vilket alltså är 459,85 km/h (!), och i sydlig riktning 271,2 mph (436,36 km/h) med lite uppförsbacke och motvind.

Förutom att det är nytt rekord i toppfart för en serieproducerad och gatlegal personbil så är det också den högsta hastighet som någonsin körts på allmän väg.

Dessutom gjorde man ett nytt rekordförsök i intervallet 0–400–0 km/h, då förhållanden i Danmark inte var optimala med aningen fuktig landningsbana. Och mycket riktigt, det blev ett nytt rekord och nya tiden lyder nu 33,87 sekunder.

Lördagen 4 november avslutades alltså med tre nya rekord, högsta topphastigheten för gatlegal bil samt nytt rekord i intervallet 0–400–0 km/h. Dessutom den högsta hastigheten som någonsin körts på allmän väg, Bugattis gamla rekordhastighet kördes ju på en testbana.

Världsrekordet för högsta hastigheten på allmän väg sattes 28 januari 1938 av Rudolf Caracciola, i en Mercedes W125 ”Rekordwagen”, på autobahn A5 mellan Frankfurt och Darmstadt. Rudolf Caracciola körde 432,7 km/h i snitt, tidigt på morgonen då väderprognosen sa att vindarna skulle tillta senare på dagen. Caracciola blev omedelbart utmanad av sin racingkollega Bernd Rosemeyer, 28 år, i en Auto Union.

Rosemeyer avråddes av Caracciola, men han startade ändå. ”Nu är det min tur,” sa Bernd Rosemeyer och började sin körning strax före lunchtid. Han nådde 400 km/h när hans Auto Union skar ner i kanten av vägbanan och voltade. Rosemeyer kastades ur bilen och dog omedelbart.

28 januari 1938 blev en speciell minnesdag för tysk motorsport, ett rekord som skulle stå sig i nästan 80 år men också en tidig död för en av de allra största förartalangerna.

Hastigheten på autobahn mättes inte med radar, eftersom den tekniken inte fanns 1938, utan genom att mäta ett snitt mellan två punkter. Därför blir det lite vanskligt att jämföra topphastighet. Vi återkommer när det finns fler och mera detaljerade uppgifter i ämnet. 

Annons
Annons
Rulla till toppen