Prov: Volvo XC40 – nya storsäljaren provkörd av testchefen

Prov: Volvo XC40 – nya storsäljaren provkörd av testchefen
Testchefen Mikael Johnsson är i Barcelona och provar Volvo XC40. Finns det någon premiumkänsla? Foto: Anders Helgesson.

Testchefen på auto motor & sport, Mikael Johnsson, har tagit flyget till Barcelona i Spanien. Där samlas nu motorjournalister från hela världen för att provköra Volvo XC40. Den första modellen på helt nya CMA-plattformen och en förmodad storsäljare.

Vi gör som vanligt, slår på högtalaren och frågar Micke hur det är Barcelona?

Tack, bara fint! Det är 17 grader varmt och härligt väder. Jag har blivit tilldelad en Volvo XC40 T5 R-Design och det är den som vi inleder provkörningen med. Det finns fler versioner här, även dieselmodeller.

Spännande! Vi vet ju att Volvo utmanar premiumligan i suv-segmentet. Hur känns nya XC40? Får du någon premiumkänsla?

Ja… det får jag väl… typ. Jag tycker den ser tuff ut, är fin på många sätt. Snygg invändigt. Men kanske inte riktigt på samma nivå som XC90 och XC60. Fast det vore ju också konstigt, en XC40 borde ju kännas något mindre påkostad än den dyrare XC60. Det är lite enklare material i XC40, man har sparat här och där.

Inte så påkostat?

Jodå, vissa detaljer. Ventilationsutsläppen bidrar till en lyxig känsla, och de sitter även bak. De ger definitivt ett påkostat intryck.

Vad fick du för spontan känsla, när du såg XC40 första gången på parkeringen?

Jag tycker Volvo XC40 är en tuff bil. Personligen gillar jag designen. XC40 känns ny och modern, men ändå en Volvo. Kanske är den lite för snäll, sett bakifrån, men det är som alltid en smaksak med design.

Ok, så här långt har du bara kört T5-modellen. Hur känns den?

Den är ju inte ljudoptimerad för att ge en häftig känsla, det inser man snabbt. T5-modellen trivs bäst när man glider fram och inte pressar för hårt. Som R-Design får man paddlar på ratten, och det är ju alltid kul. Men när man vill växla manuellt vore det bra om motorn får dra högt upp i varvtalsregistret, men det gör den inte – den växlar själv innan rödmarkeringen.

Volvo XC40 bygger ju på en ny plattform för 40-modellerna, det som man kallar för CMA. Då blir vi nyfikna hur chassit känns, får man någon sportig väghållning?

Nä, chassit är mer optimerat för trygga egenskaper än sportighet. Den här bilen rullar på 20-tums fälgar och de ger nog ett visst bidrag till bättre styrrespons. Å andra sidan blir 20-tummare lite stötiga över skarvar och ojämnheter. Jag måste återkomma till väghållningen i artikeln i tidningen, då har jag haft mer tid att provköra och jämföra de olika modellerna. Sannolikt är det stora flertalet köpare intresserade av hur 18-tumsfälgarna känns.

En del har ju hävdat att nya XC40 kommer att ta över manteln från gamla XC60 och bli Volvos storsäljare. Vad tror du om det?

Absolut har XC40 alla möjligheter att bli en storsäljare. Speciellt när de billigare alternativen erbjuds nästa år. Volvo har förmodligen fixat attraktiva paket för de som kör tjänstebil. Men det får jag återkomma till.

Då ser vi fram emot din rapport i tidningen. Men är det något speciellt som överraskat dig, idag?

Ja, det är att Volvo satt fast en liten svensk flagga i skarven mellan framskärm och motorhuven. Tillverkad i något gummiliknande material. Kul detalj. Men det måste jag också fråga mer om. Jag återkommer!

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att Volvo XC40 blir en succé i sitt segment!
434
137