Prov: Jaguar XF Sportbrake har stil, kraft och plats

Jaguar har tidigare hävdat att man inte ska bygga kombibilar längre – trots detta kommer nu XF Sportbrake. Trevligt!
Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 21-2017.

Prov: Jaguar XF Sportbrake har stil, kraft och plats

Varför en Jaguar i kombiutförande? För den som inte behöver skylta i sitt bilval med ett spännande liv och därför väljer bort en suv. Men också därför att det i England blivit vanligare med kombi än vanliga sedaner. Kanske också för att konkurrera med Audi A6 och BMW:s 5-serie. Kan XF Sportbrake ge de etablerade tyska märkena en match?

Vad är nytt? Ja, egentligen är allt nytt. Visserligen fanns det en XF med kombibakdel i X250-serien men den lades ned 2015. Detta är en ny och exklusiv kombi i halvmiljonklassen som bygger på aluminiumplattformen iQ. Jämfört med föregångaren har den fått 52 millimeter längre axelavstånd vilket kommit baksätespassagerarna tillgodo. Nu går det att läsa Financial Times i baksätet utan alltför stora problem.

Hur är den att köra? Som de flesta bilar från Jaguar känns XF Sportbrake lätt och följsam att köra. Tack vare perfekt viktfördelning och en direktverkande styrning tillåter bilen ett högt tempo även på mindre och krokiga landsvägar. Fyrhjulsdrivingen hjälper till att ge stabilitet åt körningen. En åttastegad automatlåda från ZF hör till standardutrustningen på modellen 25d som vi kör, och den passar bilen perfekt med snabba och knappt märkbara växlingar. Dieselfyran på 240 hk räcker mer än väl till men den som ändå vill ha mer finns både en V6-turbodiesel och en fyrcylindrig bensinmotor med turbo att välja på.

 

Rymligare än i sedanen, såklart, men ingen storlastare i kombiklassen.

Nördfakta XF Sportbrake har ett glastak på hela 1,6 kvadratmeter och den därtill hörande rullgardinen manövreras med en handvinkning, eller geststyrning som den korrekta benämningen är. Ganska coolt faktiskt. Idogt arbete i vindtunneln har gett en luftmotståndskoefficient på 0,29 vilket är ett mycket bra värde för en kombi och medverkar till en toppfart på 241 km/h för den relativt tunga bilen.

Borde jag köpa en? Ja, om du är trött på suvar men ändå vill ha en rymlig bil med bra lastförmåga. Den är dessutom påfallande elegant såväl utifrån som i inredningen, med 565 liter bagageutrymme med  baksätet på plats och 1.700 liter med nedfällt bakre ryggstöd. Dessutom en dragvikt på 2 000 kg i kombination med fyrhjulsdrift bör kunna locka dem som till exempel drar hästsläp. Denna Jaguar har stil, kraft och plats för den som vill skilja sig från grannarnas tyska premiumbilar. 

Tekniska data: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD 

MOTOR: R4 turbo, diesel, 1.999 cm3, 240 hk vid 4.000 r/min, 500 Nm vid 1.500 r/min, 8-stegad automatlåda. 4WD.

KAROSS: L/b/h 4.995/1.880/1.496 mm. Axelavstånd 2.960 mm. Tjänstevikt ca 1.880 kg. Bagagevolym 565–1.700 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 6,7 sek. Toppfart 241 km/h. Förbrukning (NEFZ) 5,8 l/100 km. CO2 153 g/km.

PRIS: 552.900 kronor.

PLUS: Elegant, snabb, fyrhjulsdriven, personlighet.

MINUS: Komfort kostar, tung trots aluminumkonstruktion.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 21-2017.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Den mest intressanta kombin i klassen.
202
61