Nya Mercedes CLS är här med 48V-teknik och raka bensinsexan

Nya Mercedes CLS är här med 48V-teknik och raka bensinsexan
Taklinjen med sin coupéprofil känner vi igen sedan förut. Men Mercedes CLS är helt ny.

När Mercedes 2003 presenterade sin första CLS var den en "bomb" designmässigt. Djärva coupélinjer – men ändå fyra dörrar. Nu är det dags för tredje generationen Mercedes CLS och profilen känner vi igen, istället är det mycket av tekniken under skalet som är ny.

Genomgående använder sig Mercedes av de nya, raka sexorna i nya CLS. Två dieselalternativ erbjuds (CLS 350 d och CLS 400 d, som debuterade hos ansiktslyfta S-klass) tillsammans med den helt nya raka bensinsexan M256 (CLS 450). Alla sexor är på 3,0 liter och samtliga CLS-modeller får fyrhjulsdrift, 4Matic, som standard liksom niostegad automatlåda. I faktatabellen längre ned på sidan finns alla uppgifter om motorer och prestanda.

De gamla V6:orna, som introducerades 1997, är alltså borta ur modellprogrammet. Istället är det Mercedes nya modulmotorer med 0,5-liters cylindervolym som används. Den nya motorfamiljen har vi beskrivit i detalj i artikeln "Mercedes raka sexa gör comeback – dessutom ny bensinfyra och V8" (klicka på länken för att hoppa dit).

Den nya motorfamiljen har många tekniska finesser som sänker förbrukning och utsläpp, samtidigt som effekten ökar och motorerna blir mera kompakta. De raka sexorna har dessutom fördelen att vara "naturligt välbalanserade" (jämfört med V6:or) och det bidrar till ännu finare gångkultur samt lägre vikt. Motorerna är också förberedda för EU:s nyligen införda mätmetod RDE (Real Driving Emissions).

På Mercedes-sexan M256 använder man en så kallad "ISG" (Integrated Starter-Generator). Mercedes har valt att döpa den här 48V-enheten till "EQ Boost". Genom att gå upp från 12 till 48 volt sparar man vikt och kan bygga mera kraftfulla motorer/generatorer. EQ Boost ger 16 kW (22 hk) och 250 Nm, vilket innebär att den fungerar som en "lätthybrid". 22 hästar låter inte så mycket men det räcker mer än väl för att till exempel ge en ryckfri start från stillastående och bibehålla fart ("segla") vid hastigheter i de lägre registren. EQ Boost-enheten ersätter startmotorn och eftersom den är så stark går det att få en mycket snabb och bra stopp/start-funktion.

Vid inbromsning "vänder" Mercedes kraftflödet i EQ Boost och utnyttjar den som en kraftfull generator. En vanlig 12V-generator kan inte ladda mer än motsvarande cirka 1,5 hk men EQ Boost har alltså femton gånger högre kapacitet. Med EQ Boost går det att återvinna bromsenergin på ett mycket effektivare sätt, upp till cirka 80 procent, vilket ger bränslebesparing "på riktigt". Enligt Mercedes handlar det om besparingar kring sju–tolv g/km i CO2-utsläpp.

Mercedes använder också 48V-systemet för att elektriskt driva motorns vattenpump och kompressorn till luftkonditioneringen. Även fläktar och elservot till styrningen drivs elektriskt och med den integrerade EQ Boost finns det inte längre något behov av rem och drivhjul i fronten på motorn. Därmed kan den raka sexan byggas i ett ganska kompakt format, trots sex cylindrar i rad. Allt sammantaget är nya M256 stark som en gamla tiders V8-motorer men mycket snålare, med lägre avgasutsläpp.

Mercedes CLS 450 representerar det lägre effektuttaget i nya bensinsexan M256. Lite senare kommer Mercedes-AMG CLS 53 med en toppeffekt höjd till 435 hk. Då skapas tre nivåer av AMG-modeller: 43, 53 och 63. Och med detta sagt så ska vi inte bli förvånade om det även blir en V8-modell i form av Mercedes-AMG CLS 63 med 612 hk och 900 Nm.    

Tredje generationen Mercedes CLS har internkoden C257 och kan förhoppningsvis väcka liv i de dalande försäljningssiffrorna. Någon ny CLS Shooting Brake blir det inte. Plattformen i nya CLS delar mycket teknik med E-klass och när det gäller förarassistans och säkerhet lyfter man över det som vi redan sett hos ansiktslyfta S-klass. Det innebär att CLS får en avancerad farthållare/autobroms samt viss förmåga till autonom körning i upp till 30 sekunder.

Även på insidan av CLS är släktskapet med E-klass tydligt. Baksätet har nu plats för tre personer för första gången och lite bättre plats för benen då axelavståndet vuxit med cirka sex centimeter. Bagagevolymen är densamma, 520 liter, och baksätets rygg går att fälla 40/20/40.

Marknadsintroduktionen för nya Mercedes CLS inleds i mars 2018. Förutom de sexcylindriga modeller som inleder försäljningen tillkommer också fyrcylindriga versioner av CLS längre fram. En laddhybrid med cirka fem mils räckvidd, som utlovats till S-klass, är ett annat möjligt komplement.

 

 

 

 

  CLS 350 d 4MATIC CLS 400 d 4MATIC CLS 450 4MATIC
Antal cylindrar Rak sexa Rak sexa Rak sexa
Motorvolym (cc) 2.925 2.925 2.999
Toppeffek (kW/hk) 210/286 250/340 270/367
EQ Boost (kW/hk) - - 16/22
Max vridmoment (Nm) 600 700 500
EQ Boost (Nm) - - 250
Förbrukning (l/100 km) 5.6 5.6 7.5
CO2-utsläpp (g/km) 148 148 178
Acceleration 0-100 km/h (s) 5.7 5.0 4.8
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Mercedes CLS är en av mina favoriter!
163
54