Snart största lyxmärket: Så många BMW säljs i Kina

Tyska lyxbilar säljer som smör i Kina och inom kort väntas BMW köra om den nuvarande ettan. Även Volvo säljer många bilar i Kina, men skillnaden i antal är hissnande.
Annons

Den kinesiska marknaden är på väg att bli BMW:s största och viktigaste, och på god väg att bli landets bäst säljade prestandabilmärke, skriver Autonews. Kineserna köper så många bilar, att BMW inte bara gör specialversioner med extra lång hjulbas, utan dessutom ska tillverka specifika modeller endast för den kinesiska marknaden, där 1-serie sedan är först ut.

I Kina ökade BMW:s försäljning med 12 procent i november och man sålde totalt 55.293 bilar, därmed sålde BMW bättre än Mercedes (50.813) och något färre än Audi (56.208). BMW förväntas dock ta över tronen mycket snart, eftersom Audi har tappat mycket i försäljning under året på grund av en återförsäljarbojkott.

På årsbasis har BMW ökat försäljningen med 15 procent jämfört med förra året, och har hittills i år sålt 542.362 bilar, motsvarande siffra för Audi är 528.706. Även Mercedes har gått om Audi med 539.728 sålda bilar.

Med tanke på Kinas allvarliga luftföroreningar och nya, hårdare utsläppsregler kan bayrarna räkna med fortsatt god försäljning då man ligger långt framme med elbilstekniken, i synnerhet BMW i3. 

Som svensk kan det vara intressant att jämföra med Volvo, som också ökar sin försäljning i Kina. De första nio månaderna sålde Volvo 82.341 bilar, vilket kan jämföras med 63.387 sålda bilar under samma period förra året. (Notera att siffrorna ovan, för VMW, Audi och MB, gäller 11 månader).

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen