”Mycket snö och ostadigt väder ökar säkerheten”

De närmaste dygnen blir intensiva. Ungefär två miljoner svenskar sätter sig i en bil för att resa till släkt och vänner under julhelgen. Vilket tyvärr...
Annons

De närmaste dygnen blir intensiva. Ungefär två miljoner svenskar sätter sig i en bil för att resa till släkt och vänner under julhelgen. Vilket tyvärr också leder till många trafikolyckor, de flesta dagarna innan julafton.

Hur märkligt det än kan låta så önskar sig trafikexperterna på Transportstyrelsen en vit jul med mycket snö och ostadigt väder:

”För att julen ska bli en trafiksäker högtid får det gärna vara mycket snö och lite sämre väder,” säger Hans-Yngve Berg på Transportstyrelsen. ”Det kan låta konstigt, men de mest trafiksäkra julhelgerna är när det är mycket snö och vädret är ostadigt.”

Enligt Transportstyrelsens skade- och olycksrapporteringssystem Strada har det under de senaste fem åren skett i genomsnitt 33 olyckor med personskada per dag under jul- och nyårshelgen. Vanligaste olycksorsaken är mötes- och singelolyckor.

”När vädret är sämre planeras resandet bättre och hastigheterna sjunker på vintervägar,” säger Hans-Yngve Berg. ”Kalla temperaturer gör att föraren vet att det kan vara halt och mycket snö hjälper till att fånga upp den rörelseenergi som ger skador om något händer. Snö gör ju också julen roligare. På så sätt kan både trafiksäkerheten och julfirandet vara som bäst när snötäcket tjockt.”

Ett exempel på detta är den vita vintern 2010. Mycket snö hade en dämpande effekt och under en period på tre veckor under februari–mars dog inte en enda person i trafiken. Något helt unikt i modern tid.

”Jag har aldrig sett något sådant här förut,” berättade dåvarande trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall till auto motor & sport. ”Siffrorna är ännu så länge preliminära men det är helt osannolikt låga tal, och förstås mycket glädjande.”

”Mycket snö och ostadigt väder ökar säkerheten”
Förutom stressade julfirare finns det fler faror i trafiken – som vilda djur. Ibland kan djur uppehålla sig på vägarna för att det är enklare att ta sig fram där än i skogen. Foto: Bigstock.

Tio tips som gör vinterfärden säkrare:

1) Gott om tid och tålamod. Stressade, irriterade och otåliga förare gör misstag. Kör lugnt, håll avstånden och ta en paus då och då.

2) Bra vinterdäck. Det är lag på vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Se också till att ha rätt däcktryck innan du börjar din resa. Om bilen är fullastad ska man använda det högre tryck som biltillverkaren anger.

3) Reflexväst. En mycket viktig säkerhetsdetalj, speciellt om det snöar och/eller är mörkt. Använd reflexväst om du står ute och skottar. Ta på den direkt.

4) Spolarvätska. Fyll på innan det fryser. Spola igenom så att antifrysmedlet (etanol) når ut i munstyckena, speciellt viktigt om man har en kombi med spolare till bakrutan.

5) Isskrapa och snöborste. Kan låta som en självklarhet men se till att rutorna är ordentligt rengjorda innan du åker iväg. Borsta bort snön på biltaket och gör registreringsskylten läsbar, annars kan det bli böter.

6) Mössa och handskar. Om du skulle fastna någonstans och inte har mössa förlorar du väldigt mycket värme via huvudet. Bästa sättet att hålla kylan borta är att ha varmt på huvud och fötter.

7) Snöskyffel. Kör du fast och måste skotta dig loss är snöskyffeln ovärderlig.

8) Bogserlina. Behövs även på sommaren, liksom startkablar, men är väldigt bra att ha med i bilen på vintern.

9) Mobilladdare för 12V. Många moderna, ”smarta” mobiltelefoner äter mycket ström och batterikapaciteten minskar med åldern. Skulle du fastna någonstans eller bli försenad är det viktigt att kunna kalla på hjälp och meddela vad som hänt.

10) Grus. En påse grus, singel eller sand kan visa sig vara ovärderlig om du skulle köra fast i snön eller har problem att komma ut från en isig parkering. Strö lite grus vid drivhjulen så kommer du loss – världens äldsta knep, men det funkar!

 

”Mycket snö och ostadigt väder ökar säkerheten”
Här har vi ett bildexempel på vad som kan vara bra att ha med sig i bilen: 1) Startkablar. 2) Mössa, man tappar mycket värme från huvudet. 3) Bogserlina, för din egen och andras hjälp. 4) Bilvax, om lacken är ren och slät blir det enklare att hålla rent på vintern utan avfettningsmedel – miljövänligt, alltså. 5) Kupévärmare, inte absolut nödvändigt men skönt på vintern. 6) Reflexväst, ta på den direkt när du vistas utanför bilen. 7) Ficklampa är alltid bra att ha, kontrollera ibland att batterierna är bra. 8) Snöborste, ta bort all snö och inte minst den som ligger på taket – den blåser iväg på andra bilar. 9) Spolarvätska, en extra flaska färdigblandad kan vara bra att ha i reserv om det skulle ta slut.
”Mycket snö och ostadigt väder ökar säkerheten”
Glöm inte att hålla koll på däcktrycket. För lite däcktryck gör bilen osäker och tungrullad, den drar mer bränsle.

Så här kontrollerar du däcktrycket

Biltillverkaren har angett korrekt däcktryck och den uppgiften finns i handboken. Däcktrycket brukar också finnas på en dekal som kan sitta i exempelvis dörröppningen på förarsidan eller på insidan av tanklocket. Som regel anges två däcktryck, normal och ”full last”. Har man passagerare och packning är det siffran för full last som gäller.

Det som är lurigt med däcktryck – och som väldigt många bilförare inte har en aning om – är temperaturen spelar en stor roll. När däcksidan rör sig under färd skapas värme i gummit vilket värmer upp luften inuti däcket. Varm luft har ett högre tryck än kall luft och den siffra som biltillverkaren angett för däcktrycket är alltid ”kall”.

Hur sjutton vet man då hur varma däcken är? Som en enkel regel brukar man säga att tre kilometers körning med bilen ger ”arbetstemperatur” på däcken och en tryckökning med cirka 0,3 bar. Om däcken till exempel hade 2,0 bar i däcktryck vid parkeringen och du sedan kör tre kilometer eller mer till bensinmacken för att fylla på luft så har däcktrycket ökat till 2,3 bar. Om dina framdäck ska ha 2,3 bar i däcktryck (kall luft) bör du alltså fylla på till 2,6 bar (2,3 + 0,3).

Att fylla på för mycket luft i däcken är inte farligt men det minskar rörelsen i däcksidorna och bilen upplevs hårdare i fjädringen, komforten minskar. En del hävdar att man minskar däckförbrukningen med högt däcktryck men vinsten är mycket liten. Våra mätningar på auto motor & sport visar att en ökning med 0,5 bar över rekommenderat tryck gav måttliga 1,2 procent lägre bränsleförbrukning. Även en tokhöjning med 2,0 bar över rekommenderat tryck gav inte mer än 3,3 procent lägre förbrukning. Då har också all komfort försvunnit.

En sänkning med 0,5 bar under rekommenderat tryck ger 3–4 procent ökad bränsleförbrukning. 1,0 bar under rätt däcktryck innebär en fördubbling, alltså 6–8 procent ökad förbrukning. För lågt däcktryck är inte ovanligt och många kör helt ovetandes med alldeles för lågt tryck, vilket ökar driftkostnaderna med ökat däckslitage och högre bränsleförbrukning. En god regel är att kolla däcktrycket minst en gång i månaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen