Bara manliga krockdockor används – resultat missvisande för kvinnor

Krockdockor representerar den genomsnittliga mannen, detta trots att kvinnor drabbas av whiplash-skador dubbelt så ofta. Eller snarare, just därför enligt forskare.

Dockor brukar associeras som något feminint, men inte krockdockor, de är män.

Krockdockor har används sedan 50-talet. Krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP använder olika krockdockor, men de representerar bara män och fem procent av den vuxna befolkningen som är kortast. Någon krockdocka för den genomsnittliga kvinnan används inte, vilket enligt forskare på VTI innebär att bilen inte är lika krocksäker för 50 procent av alla förare.

Kvinnor är cirka en decimeter kortare än män vilket gör att delarna på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe. Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är detta en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador. 

En prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna har tagits fram på Chalmers och krocktester av denna visar att utfallet blir annorlunda.

"Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för båda ingår i Euro NCAP:s stjärnmarkering. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka bör Euro NCAP börja använda den", säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Motormännens Riksförbund anser att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande, så att konsumenterna kan göra sitt bilval utifrån dessa.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Klart att även kninnliga krockdockor ska användas.
30
5