Det räcker att titta på bilden ovan och ställa sig frågan: ”Skulle jag vilja äga den här bilen?” En inte allt för vild gissning är att 100 procent av er läsare skulle svar ”Nej!!!”
En vattenskadad bil kan fungera hyggligt men risken är stor för att elektronik och elkomponenter börjat korrodera – vilket leder till dyrbara reparationer i framtiden. Fukt kan även leda till dålig lukt och rostangrepp.
När ett fordon bedöms som allt för skadat för att repareras – kostnaderna överstiger värdet – blir det klassat som skrot i USA. Av säkerhetsskäl får en ”utskrotad bil” inte tas i trafik igen i USA, varför krockade eller vattenskadade bilar säljs som reservdelar av försäkringsbolagen.
Som alla sett på nyheterna har USA drabbats av flera omfattande stormar de senaste åren. Miljontals bilar har vattenskadats, många bortom möjlighet för reparation. Senaste exemplet var stormen Harvey som enbart i Houston dränkte 500.000 bilar.
Många av bilarna exporteras ut ur USA och tusentals av dessa har fått ”nytt liv” i Europa. Att reparera en krockskadad bil behöver ju inte vara fel eller ohederligt, men tyvärr finns det ofta bara ett syfte och det är att lura kommande bilköpare. Skadade bilar snyggas till, inte sällan i forna Östeuropa där handeln med stulna bildelar är vanlig.
Anledningen till att det stjäls så mycket krockkuddar i Sverige är att de behövs till krockskadade bilar, många av dem importerade från USA. Speciellt vanligt är det att amerikanska importbilar fuskrepareras i Litauen.
Enligt uppgifter som företaget Carfax tog fram för några år sedan var 20,6 procent av alla importerade bilar från USA försedda med en ”salvage title”, alltså utskrotade. Under de sex år som undersöktes handlade det om nästan 200.000 skrotade USA-bilar som kom till Europa. Det handlar då om allt typer av bilar, även från andra biltillverkare än de amerikanska.
Enligt sajten Car.info finns det idag 32.739 registrerade bilar i Sverige som importerats från USA. Det är bilar från år 2000 som importerats fram till 2017. Om vi utgår från att en femtedel av dessa har en amerikansk skaderapport så handlar det alltså om 6.000 bilar.
För att undvika att bli lurad vid bilköp bör man alltid kontrollera historiken hos fordonet. Amerikanska skaderapporter går att beställa från företag som till exempel Carfax och de går även att hitta hos olika sajter som Biluppgifter.se.
Den amerikanska skaderapporten är knuten till bilens chassinummer, eller VIN-kod (Vehicle Identification Number) som det också kallas. Chassinumret är individuellt för fordonet oavsett vilket registreringsnummer bilen blivit tilldelad. På många moderna bilar sitter VIN-koden i ett ”fönster” i nederkanten på vindrutan.
Om den amerikanska skaderapporten visar att bilen varit utdömd som skrot i USA bör man ta sig en allvarlig funderare på om man som bilköpare är beredd att ta de risker som det innebär. Det behöver inte vara något fel på bilen och den kan ha reparerats på ett fackmannamässigt sätt – men det kan också finnas dolda fel som kräver dyra reparationer i framtiden. I värsta fall är kanske krocksäkerheten försämrad.
Konsumentorganisationen Motormännens Riksförbund avråder från köp av bilar som dömts ut som skrot i USA. När skrotbilar reparerats och fixats till av oärliga personer finns också risken att mätarställningen manipulerats.
Möjligheten att i efterhand häva ett köp av en USA-importerad skrotbil är i många fall liten. De flesta seriösa bilhandlare kontrollerar historiken innan de tar in ett inbyte och undviker därmed risken att få en ”skrotbil” på halsen.
Men även bilhandlare kan begå misstag och därför bör man alltid själv undersöka historiken på en begagnad bil, samt kontrollera om det finns några obetalda skulder som följer med fordonet.
Krockade bilar från USA kan också importeras i ett annat syfte – identitetsbyte. Den krockade bilen repareras inte men byter identitet med en stulen, likadan bil i Europa. Det vanligaste är att man sågar ut metallplåten med chassinumret och svetsar fast det på den stulna bilen. När vindrutan återmonterats är det mycket svårt att upptäcka bytet av chassinummer.
Om bedrägeriet med den stulna bilen blir upptäckt är man tvungen att lämna tillbaka bilen till sin rätte ägare – och mister därmed hela köpesumman. Att man ”handlat i god tro” och varit ovetande om bedrägeriet gäller inte längre i Sverige, då lagen ändrades 2003.
Vanligaste bilmodellerna från USA, 2017
Tillverkare | Modell | Antal | Incident | Andel |
Ford | Mustang | 223 | 87 | 39% |
Chevrolet | Camaro | 86 | 47 | 55% |
Chevrolet | Corvette | 52 | 20 | 38% |
Chrysler | MPV | 38 | 19 | 50% |
Dodge | Challenger | 36 | 23 | 64% |
BMW | 3-serie | 23 | 12 | 52% |
Volvo | C70 | 21 | 19 | 90% |
Saab | 9-3 | 17 | 15 | 88% |
Dodge RAM | Pickup | 17 | 8 | 47% |
Ford | F-serie | 15 | 3 | 20% |
Tabellen ovan visar de tio vanligaste bilmodellerna som importerades från USA under 2017. ”Incident” står för amerikansk incidentrapport, något är alltså rapporterat för detta chassinummer. Det behöver dock inte innebära att det är något fel eller farligt, i en del fall är det bara mätarställning som är noterad i rapporten.
Källa: Car.info
Vanligaste importerade bilmodellerna från USA 2000–2017:
Bilmodell | Antal |
Ford Mustang | 4.345 |
Chevrolet Corvette | 2.112 |
Dodge Ram | 1.123 |
Chevrolet Camaro | 1.107 |
Chrysler MPV | 1.008 |
Chevrolet Silverado | 585 |
Chevrolet Suburban | 460 |
Lincoln Town Car | 412 |
Porsche 911 | 381 |
Dodge Magnum | 368 |
Entusiastbilar, sportbilar och pickuper är det som dominerar när bilar importeras från USA till Sverige.
Källa: Car.info
Så här avslöjar du en fuskreparerad USA-bil:
• Kontrollera historiken som första punkt. Finns det uppgifter som tyder på att bilen importerats från USA bör man vara uppmärksam och kontrollera vidare.
• Om bilen är importerad, men säljaren inte upplyst om detta direkt, då ska alla varningsklockor ringa samtidigt. Var inte bara uppmärksam, utan misstänksam.
• Kontrollera hur många ägare bilen haft i Sverige. Många ägarbyten tyder på att dyra fel upptäckts och bilen har sålts vidare.
• Om bilen importerats från USA, leta efter detaljer som tyder på reparation. Är bilen omlackad? Ser det ut som om någon använt verktyg (färgen borta på skruvskallar, till exempel)? Finns det fuktfläckar på klädseln? Är golvmattorna helt nya (de gamla var för dåliga för att räddas)? Finns det nakna metallytor som visar ytrost? Titta under mattor efter smuts och rost.
• Googla på chassinumret (VIN number/code). Bilen kan ha uppmärksammats förut, till exempel på ett diskussionsforum.
• Kontrollera alla elektriska funktioner. Elhissar, backspeglar, stolsvärme, elslingor i bakrutan och så vidare. Allt ska fungera.
• Verkar vindrutan vara helt ny? Kanske har den blivit bytt på grund av krockskada, eller för att chassinumret ändrats.
• Använd alltid den gamla regeln ”om en bilaffär verkar för bra – då är det något skumt”.
• Finns det tveksamheter och frågor som inte får några svar ska man avbryta köpet. Att hoppas på det bästa och vara godtrogen är ingen klok strategi när det gäller köp av begagnade bilar.