Här är VW Up GTI – nu med svenskt pris

Volkswagens minsta modell erbjuds nu i GTI-version. Med kompakta mått, låg vikt och en motor på 115 hk och 200 Nm följer Up GTI samma anda som första Golf GTI från 1976.
Annons

Här är VW Up GTI – nu med svenskt pris
42 år efter att Golf GTI lanserades kommer Up GTI.

Både mått och effekt i Up GTI gör att den ligger i linje med Volkswagens första GTI, Golf GTI från 1976 med 110 hk. Nya Up GTI har 115 hk, 200 Nm och gör 0-100 km/h på 8,8 sekunder. Den har en topphastighet på 196 km/h.

Den känns igen på sedvanliga GTI-kännetecken: dubbla sidolister, röda dekorlister, GTI-fälgar, rödlackerade bromsok och skotskrutig klädsel. Vid lanseringen erbjuds fyra lacker; ”Pure White”, ”Tornado Red”, ”Tungsten Silver metallic” och ”Deep Black Pearl”.

Här är VW Up GTI – nu med svenskt pris
Med 115 hk och 200 Nm bjuder Up GTI på genuin GTI-känsla.

GTI-versionen är den första Up som levereras med ett bensinpartikelfilter och som uppfyller de senaste europeiska utsläppskraven, Euro 6d. Det är också den första modell från Volkswagen som typgodkänts enligt den nya WLTP-standarden för mätning av bränsleförbrukningen, som uppgår till 5,6-5,7 l/100 km vid blandad körning.

Volkswagen Up GTI kostar från 169.900 kr. I priset ingår bland annat sportfjädring (chassit sänkt med 15 mm), automatisk klimatanläggning, omdesignade 17″ lättmetallfälgar och farthållare. På den svenska marknaden erbjuds endast versionen med fyra dörrar. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet.

Här är VW Up GTI – nu med svenskt pris
Den förstorade takkantspoilern är inte bara en tuff designdetalj, den ger också mer downforce på bakhjulen för att optimera vägegenskaperna i högre hastigheter.
Annons
Annons
Rulla till toppen