Range Rover SV Coupé tappar två dörrar men blir betydligt dyrare

Här är coupémodellen som kan vada i 90 centimeters vatten och dra släp på 3,5 ton.

Range Rover SV Coupé tappar två dörrar men blir betydligt dyrare
Det är inte många coupémodeller du kan vada genom 90 centimeters vatten med, eller dra 3,5 ton tunga släp med!

Range Rover tar ett annorlunda grepp på det här med riktigt lyxiga suvar i kriget mot Bentley Bentayga och kommande Rolls-Royce Cullinan – nämligen en superexklusiv tvådörrarsversion av Range Rover.

Den här specialmodellen ska byggas i 999 exemplar och visas just nu upp på bilsalongen i Genève. Den är förstås väldigt lik fyradörrarsversionen av Range Rover men faktum är att bara två karossdelar delas mellan modellerna: motorhuven och den nedre delen av bakluckan.

Det här är inte första gången som Range Rover dyker upp med tvådörrarskaross – det var så den lanserades en gång i tiden. Fyradörrarskaross kom långt senare.

Range Rover SV Coupé är ungefär lika lång som standardmodellen men tvådörrarsstuket med coupésluttningen på taket ska ge en mycket exklusivare känsla.

Motorn hämtas från "vanliga" Range Rover SVAutobiography, det vill säga en 5,0-liters V8 med kompressor på 560 hästkrafter.

Dörrarna är så långa – 1,4 meter! – att de stängs med elhjälp.

Range Rover SV Coupé blir ordentligt mycket dyrare än dagens dyraste modell, den förlängda SVAutobiography-versionen. Vi kan förvänta oss en prislapp på ungefär tre miljoner kronor i Sverige.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Den här står på min önskelista!
11
28