Bilen avslöjar personligheten – så uppfattas din bil

Säg mig vad du kör och jag ska säga vem du är. Det stämmer i alla fall så till vida vad du kör påverkar hur du uppfattas.
Annons

Bilen avslöjar personligheten – så uppfattas din bil
Är det en äventyrsbil? Foto: Bigstockphoto

”Bilen har alltid varit ett sätt att visa vem man är. Biltillverkare jobbar hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder”, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini och BMW associeras med ungdomliga personligheter är således ingen slump.

Lexus och Mercedes associeras med prestigefulla personer medan Skoda och Kia signalerar att man är ekonomisk. Att köra Opel eller Chevrolet uppfattas som gammaldags. Vill man verka äventyrslysten väljer man Land Rover. Volvo signalerar inte helt oväntat trygghet medan Fiat att föraren är försiktig.

Totalt väcker Porsche mest associationer, 85 procent drar slutsatser om Porscheägares personlighet, medan Mitsubishi är det mest anonyma märket, 54 procent kopplar märket med en specifik personlighetstyp.

Typerna som olika bilmärken förknippas mest med:

• Äventyrslysten: Land Rover, Porsche
• Ekonomisk: Skoda, Kia
• Trygg: Volvo, Volkswagen
• Miljömedveten: Tesla, Toyota
• Prestigefull: Lexus, Mercedes Benz
• Gammeldags: Chevrolet, Opel
• Ungdomlig: Mini, BMW
• Försiktig: Fiat, Opel

Kör du någon av dessa bilmärken – stämmer märkets ”personlighet” in på dig?

Källa: Sifo-undersökning via Kvdbil.se

Annons
Annons
Rulla till toppen