Subaru Impreza – helt ny från grunden

Femte generationen Impreza har nyutvecklad bottenplatta, ny kaross, ny interiör och en motor med 80 procent nya delar. Säkerhetsmässigt har den fått högsta betyg hos bland andra amerikanska IIHS, och av japanska NCAP.

Subaru Impreza – helt ny från grunden
Subaru Impreza presenterar sig i sin femte generation.

Impreza lanserades 1992 och utvecklades initialt för att möta de regeländringar som skett i WRC. Subaru behövde en mindre, lättare och snabbare bil än Legacy. Trots att det nu är över tio år sedan Subaru tävlade i världscupen, förknippas modellnamnet fortfarande med rallyframgångarna. Impreza-logotypen togs faktiskt bort från WRX STI i samband med förra generationsskiftet (2011).

Nya Impreza är den första bilen att lanseras på nyutvecklade Subaru Global Platform (SPG). Plattformen kommer att vara grunden för alla kommande modeller från Subaru. Konstruktionen är mer vridstyv, vilket ökat stabiliteten och minskat ljudnivån i kupén. Även krocksäkerheten har förbättrats, SGP absorberar 40 procent mer än föregående generation.

SGP är utvecklad för alla typer av drivlinor, som hybridlösningar, ren eldrift och förbränningsmotorer.

Nya Impreza har vuxit med drygt fyra centimeter på längden och tre på bredden, vilket främst betyder bättre utrymme i baksätet.

Impreza är självklart permanent fyrhjulsdriven.

Impreza lanseras med två motoralternativ: 1,6-liters och 2-liters bensin-Boxer. 2-litersmotorn erbjuder direktinsprutning och 156 hk. Bägge motorerna uppfyller Europas strängaste miljökrav (Euro 6c). Automatväxellådan är en 7-stegad Lineartronic där första växeln är lägre än tidigare generation, vilket ger en snabbare sprint från 0-100 samtidigt som högsta växeln är högre för lägre bränsleförbrukning. Självklart är Impreza permanent fyrhjulsdriven med 60-40-fördelning och Active Torque Split.

Även inredningen är helt ny. Sömmarna är i accentuerande grått och återkommer i instrumentpanelen. Framstolarna har två centimeter längre sittdyna och har bättre justerbarhet än tidigare.

Föraren får information via två multifunktionsdisplayer. Skärmen i centrum kan upplysa om körförhållanden, väggrepp, säkerhetssystemen och visa förbrukningshistorik. Även infotainmentsystemet är helt nytt. Vissa funktioner kan hanteras med röststyrning.

Förarassistanssystemet EyeSight är aktivt upp till 180 km/h och standard. Systemet innefattar bland annat autobroms, adaptiv farthållare, vingelvarning, filhållningsassistans och automatisk återstyrning. 

Nya Impreza lanseras i två utrustningsnivåer: Base och Active.

Subaru Impreza har Sverige-premiär 20 april och kostar från 214.900 kronor.

Första växeln är lägre än tidigare, vilket ger en snabbare sprint från noll till hundra samtidigt som högsta växeln är högre för lägre bränsleförbrukning.

Inredningen är helt ny med högre premiumkänsla.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag förknippar Impreza med rally.
77
18