S90 Ambience Concept som just nu premiärvisas vid motormässan i Peking, är baserad på toppmodellen S90 Excellence och riktar sig till baksätespassagerare som körs av en privatchaufför. Enligt Volvo Cars är detta den första bil som synkroniserar ett visuellt tema i kupén med ljud och doft.
”Ambience Concept har främst tagits fram för den kinesiska marknaden och erbjuder en kontrast till Kinas ibland hektiska stadsmiljöer”, säger Martin Andersson, som ansvarar för Excellence-serien.
Passagerarna kan anpassa bilens atmosfär med smartphone-appen för att välja ett av sju teman som förvandlar bilens tak – bland annat nordiskt ljus, skandinavisk skog, svansjön, skärgård och regn. Dessutom finns temat ”natt” för vila, och ”frihet” som ska bjuda på upplyftande energi.
”Ambience Concept omdefinierar lyx genom att ta det bortom materialval för att skapa en bil som skapar en koppling till dina sinnen”, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.
Varje tema matchas, förutom av ett ljud, dessutom av en doft skapad av Byredo, denna avges från en portal i mittkonsolen.
S90 Ambience är än så länge ett koncept men ambitionen är att göra den tillgänglig i de serietillverkade S90 Excellence-bilarna, speciellt i Kina.
”S90 Ambience Concept kommer att stärka vårt varumärkes premiumvärden i denna viktiga region”, säger Martin Andersson.
2017 sålde Volvo för första gången mer än 100.000 bilar i Kina, vilket gör Kina till Volvo Cars enskilt största marknad och företagets största marknad för sedanen S90.