Svensk professor om snåla RCCI-motorn: ”Inget nytt”

Tekniken bakom RCCI-motorn har hyllats för sin bränsleeffektivitet. Den svenske professorn i förbränningsteknik, Bengt Johansson, är inte lika lyrisk.
Annons

Svensk professor om snåla RCCI-motorn:
RCCI-motorn använder både bensin och diesel.

Tidigare i veckan skrev om hur tekniken Reactivity Controlled Compression Ignition (RCC!) fungerar. I RCCI-motorn används både bensin och diesel vilket gör att den blir effektivare är dagens förbränningsmotorer. Den har i tester uppnått en 60 procentig bränsleeffektivitet. Läs mer om hur tekniken fungerar i vår tidigare artikel.

auto motor & sport frågade Bengt Johansson, tidigare professor i förbränningsteknik vid Lunds universitet, numera verksam vid King Abdullah University of Science and Technology, i Saudi Arabien, vad han tror om RCCI-motorn.

Så här svarar professor Bengt Johansson: 

”Inget direkt nytt men ändå. RCCI skapades av min kollega Rolf Reitz på University of Wisconsin-Madison runt 2010. RCCI står för reactivity controlled compression ignition och är typ samma som HCCI men med två ytterligare sätt att styra förbränningen.

Det första är att man inte har en homogen blandning utan lite mer bränsle på vissa ställen i cylindern. En fetare blandning tänder tidigare.

Det andra är att man skapar denna fetare blandning genom att spruta in ett bränsle som tänder lättare, typ dieselolja. Därmed kan man få ett långsammare förlopp där den fetare och mer reaktiva blandningen tänder först och först därefter kommer den magrare och slöare blandningen igång.

Typisk strategi är att man använder portinsprutning för bensin och sprutar in två gånger med diesel, en vid 60 grader innan och en andra gång 30 grader innan övre vändläget. Det ger ganska lång tid innan förbränningen startar runt vändläget och blandningen är alltså ganska homogen men inte helt när det börjar brinna. NOx och sot kan därmed hållas lågt men det brukar bli rätt mycket kolväten och kolmonoxid kvar i restgaserna.  

De 60 procent som uppmättes är indikerad verkningsgrad och inte bromsad. Och RCCI har haft svårt att komma upp i last och därmed är mekanisk verkningsgrad inte så bra. Tror inte jag sett över 50 procent bromsad. Vid fallet med 60 procent indikerad var det också med ganska sen ventilstängning som ger bra indikerad verkningsgrad men det halverar möjligt vridmoment.”

Som vi förstår av Bengt Johanssons förklaring är RCCI-motorn effektiv, men bara under vissa betingelser och de begränsar den praktiska användbarheten. Nackdelarna liknar till viss del de som tidigare omgärdat HCCI-försöken, men som alltså Mazda hittat en möjlighet att komma runt med sin nya Skyactive-X motor.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen