Klart: Tuffare utsläppskrav tvingar fram laddhybrider och elbilar

Till 2030 ska CO2-utsläppen minska med 37,5 procent, det har EU:s lagstiftare bestämt. Bilindustrin kallar kraven för orimliga.
Annons

EU-kraven på lägre utsläpp av koldioxid från biltrafiken blir allt tuffare. Målet för 2015 var 130 g/km CO2 och nästa mål kommer 2021, då ska snittet vara nere i 95 g/km. Det motsvarar en bränsleförbrukning på 4,1 l/100 km för bensinbilar och 3,6 l/100 km för dieselmodeller.

Men nu har lagstiftarna inom EU kommit överens om nya mål. Till 2025 ska CO2-utsläppen minska med 15 procent (81 g/km) och till 2030 med 37,5 procent (59 g/km).

ACEA, den europeiska bilindustriorganisationen, är mycket oroliga över det nya beslutet:

”Det kan låta uppnåeligt, men det är helt orimligt med tanke på var vi står idag,” sa ACEA:s talesperson.

Även tyska bilindustriorganisationen VDA var mycket kritiska och undrade hur målen ska nås utan stimulans till konsumenterna att köpa fler elbilar:

”Det är för höga krav,” sa Bernhard Mattes på VDA, ”ingen vet idag hur dessa mål ska uppnås under den tid som finns kvar.”

De nya CO2-mål som EU klubbade i måndags var resultatet av en kompromiss. Ursprungligen ville man ha 20 procent reduktion till 2025 och 40 procent till 2030.

För att nå målen krävs en hög andel elektrifierade modeller, jämfört med nuvarande utbud. Sett till hela EU utgör elbilarna bara 1,5 procent av marknaden. Årligen säljs det cirka 15 miljoner bilar inom EU.

Även om det kommer fler elbilsmodeller de närmaste åren blir någon typ av elektrifiering (elhybrider och laddhybrider) i det närmaste obligatoriskt för att nå målet 59 g/km.

Klart: Tuffare utsläppskrav tvingar fram laddhybrider och elbilar

Följ utsläppsresan: Så mycket måste biltillverkarna kapa utsläppen

1. Till att börja med måste biltillverkarna ha en snittsiffra för koldioxidutsläpp för samtliga modeller på 95 gram per kilometer redan om drygt två år, 2021.

2. Efter det, fram till 2025, ska utsläppen kapas med 15 procent. Det innebär en koldioxidsnittsiffra på 81 gram.

3. Efter det, fram till 2030, ska biltillverkarna minska utsläppen med 37,5 procent jämfört med 2021 års nivå. Då får bilarna i snitt bara släppa ut 59 gram.

4. Volvo hade ett koldioxidsnitt på 121 gram per kilometer 2016 enligt ICCT. Volvo måste därmed kapa utsläppen med totalt 51 procent till 2030.

Annons
Annons
Rulla till toppen