Skrev fel i annonsen – nu fälls bilfirman

PREMIUM Enligt annonsen hade den Mazda CX-5 som paret köpte adaptiv farthållare. Men handlaren hade skrivit fel – och nu får återförsäljaren betala för sitt misstag.
Annons

Förra sommaren köpte ett par en begagnad Mazda CX-5 av modellår 2014 med 8.300 mil på mätaren från Holmgrens Bil i Göteborg. På prislappen stod 193.000 kronor.

Med på kravlistan var att bilen måste ha adaptiv farthållare – och det skulle bilen ha, enligt annonsen.

Tio dagar efter köpet upptäckte dock köparna att bilen inte alls hade någon adaptiv farthållare. Eftersom den finessen var avgörande för att det över huvud taget skulle bli något bilköp krävde köparna att Holmgrens Bil skulle köpa tillbaka Mazdan eller kompensera köparna med 15.000 kronor. Men parterna kom inte överans.

Köparna vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med en begäran om att köpet skulle hävas med full återbetalning, plus skadestånd på över 37.000 kronor – bland annat för tiden ta lagt ned, resor till och från återförsäljaren, nya vinterdäck och inbetald fordonsskatt.

Skrev fel i annonsen – nu fälls bilfirman
Bilköpare måste kunna utgå från att uppgifterna i en bilannons stämmer. Nu fälls Holmgrens Bil av ARN för att ha skrivit fel i en annons.

Säljaren: ”Annonsen är inte bindande”

Holmgrens Bil motsatte sig Ninas krav med invändningen att en annons inte är bindande. De hävdade också att det bara stod ”farthållare” i underlaget, inte ”adaptiv farthållare”.

Nu har ARN kommit med sitt utlåtande. De avslår kravet på återköp, men nämnden anser att en konsument ändå har rätt att utgå från att uppgifterna i en annons stämmer. Undantaget är om säljaren före köpet tydligt informerar om att uppgifterna i något avseende är felaktiga.

Som huvudregel ska köparen bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel, men om problemet visar sig inom sex månader så är bevisbördan omvänd. I det här fallet är det därför upp till Holmgrens Bil att bevisa att bolaget före köpet har informerat om att bilen inte hade adaptiv farthållare, något de inte gjort.

Bolaget är därför bundet av uppgiften i annonsen.

”Att bilen saknar adaptiv farthållare utgör därför ett köprättsligt fel på bilen som Holmgrens Bil är ansvarigt för”, skriver ARN i beslutet.

Adaptiv farthållare ”inte av väsentlig betydelse”

Men ARN anser däremot inte att adaptiv farthållare kan vara av så ”väsentlig betydelse” för köparna att de har rätt att häva köpet. Felet går inte heller att avhjälpa genom en eftermontering. ARN anser därför att felet ger köparna rätt till ett prisavdrag, som skäligen kan bestämmas till 15.000 kronor.

Eftersom bilen dessutom varnade för felaktigt dieselpartikelfilter trots att bilen servats innan leverans får köparna ytterliggare 2.000 kronor i ersättning. Det innebär att ARN rekommenderar att Holmgrens Bil sammantaget betalar 17.000 kr till köparna.

Eftersom ARN:s rekommendationer inte är tvingande behöver företagen inte följa dem – men majoriteten gör det ändå, uppger nämnden. Företag som inte följer rekommendationerna hamnar på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

Annons
Annons
Rulla till toppen