Se världens lyxigaste suv – i lervällingen

Efter åratal av rykten har Rolls-Royce visat upp märkets första suv, med namnet Cullinan. Högbygget går loss på minst 3,5 miljoner kronor – och det...
Annons

Efter åratal av rykten har Rolls-Royce visat upp märkets första suv, med namnet Cullinan. Högbygget går loss på minst 3,5 miljoner kronor – och det är innan köparen ens börjat titta i tillvalslistan.

Tanken med Rolls-Royce Cullinan är att den inte ska göra bort sig någonstans, oavsett om den parkeras framför operan eller körs genom sydamerikansk djungel.

Men det där sistnämnda är trots allt något Rolls-Royce inte precis gjort sig kända för tidigare. Även om märket dykt upp i rallysammanhang tidigare är Cullinan en suv, och då ingår det att jämföras med terrängkungen Range Rover.

Nu har en amerikansk Youtubekanal provkört Rolls-Royce Cullinan på en offroadbana i Texas. Även om det här alltså är förhållanden som nästan ingen Cullinanägare lär utsätta sin bil för är det intressant att se vad den är kapabel till.

Vi kan dock lägga in en brasklapp direkt om att filmen mest visar vanliga, leriga skogsvägar och inte så många branta backar eller djupa vadningspassager. Men det är ändå kul att se bilen användas på riktigt och inte bara glassa längs perfekta vägar på Rivieran.

Och så finns det förstås något väldigt kul med att se en bil som kostar nära fyra miljoner kronor ge sig ned i lervällingen.

Se filmen längre ned.

Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Rolls-Royce Cullinan kostar från 3,5 miljoner kronor – före tillval.
Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Reportern har med sig en representant från Rolls-Royce i bilen som visar runt banan.
Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Ingen superbrant backe men Hill Descent Control-systemet får ändå jobba. Det bromsar bilen automatiskt till lägsta möjliga hastighet.
Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Kohudarna får helst inte bli lika leriga som lacken…
Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Rolls-Royce gör en grej av att bilen är enkel att sköta, trots avancerad teknik. Till skillnad från i Range Rover finns bara en knapp som heter ”Off road” – sedan sköter bilen resten själv.
Se världens lyxigaste suv – i lervällingen
Annons
Annons
Rulla till toppen