I somras auktionerades den sista Chevrolet Corvette C7 bort av GM, som skänkte pengarna vidare till välgörande ändamål. Det vinnande budet blev 2,7 miljoner dollar – alltså 26 miljoner kronor med dagens valutakurs.
Att bygga den sista Corvette C7, en svart Z06 med röd inredning, visade sig dock svårare än planerat. GM och bilarbetarfacket UAW kunde inte komma överens om ett nytt avtal och det ledde till en strejk som varade i nästan sex veckor under hösten.
Men konflikten upphörde och GM kunde återuppta produktionen i Corvette-fabriken Bowling Green, i Kentucky. Tidigt i morse, lokal tid, kunde den sista Corvette C7 rulla av bandet.
Därmed kan också de sista ombyggnationerna genomföras i Bowling Green inför serieproduktionen av nästa generation Corvette, mittmotorbilen C8. Produktionen är planerad att stå still i två veckor.
Därefter kör fabriken igång igen och bygger successivt upp tempot. Det innebär att de första kundleveranserna av Corvette Stingray C8 blir cirka 1,5 månader försenade och inleds i början av nästa år. Hela nästa års produktion är slutsåld och de som beställer en Corvette idag får vänta till 2021 på leverans.