Verkstadens dom: Måste repareras – för halva bilens värde

Nu får Volkswagenköparen rätt mot bilhandlaren.
Annons

En bilköpare som slog till på en Volkswagen Jetta 1,6 TDI från 2011 för 89.000 kronor upptäckte strax efter köpet att allt inte stod rätt till. Servicelampan började lysa och automatlådan funkade inte som den skulle.

Bilen måste bärgas och togs in i hela två månader på en verkstad. Eftersom felen dessutom inte klassades som ursprungliga blev det bilköparen som måste stå för notan – och den var inte nådig. Räkningen var på totalt 39.000 kronor.

Nu har köparen anmält bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden – och fått rätt. Hon får till och med mer ersättning än hon yrkat.

Försökte komma undan

Verkstadens svar på anmälan går ut på att garantin som följde med bilen bara täcker in säkerhetsdetaljer och att felet inte kunde ha funnits när bilen såldes eftersom den granskades innan den lades ut till försäljning. Automatlådan funkade även som vanligt när kunden provkörde bilen. Det var först efter en dryg månad som mekatronikenheten i lådan slutade fungera.

”Hade ett sådant fel funnits vid leveransen skulle det märkas omgående. Bilen har för övrigt haft nio ägare vilket innebär att den slitits mer än normalt”, står det i ARN:s sammanfattning av svaret.

Eftersom felet uppkom inom sex månader efter köpet är det bilfirman som ska bevisa att felet inte fanns när den såldes – och det har de inte gjort, tycker ARN.

Beslutet blir att VW-ägaren får totalt 44.000 kronor i ersättning av bilfirman – om de inte struntar i att följa beslutet och därmed hamnar på ARN:s så kallade Svarta lista. Kunden får ersättning inte bara för att reparera felet utan också för lånebil.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen