Ny undersökning: Porsche har flest maskinskador och är dyrast att reparera

Vissa bilmärken drabbas i stort sett inte av maskinskador, medan andra märken har både frekventa och kostsamma skador. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
Annons

Försäkringsbolaget Länsförsäkringar har granskat över 10 000 skador på personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla, eller har körts högst 12 000 mil.

I genomsnitt drabbades 1,7 procent av bilarna av maskinskada. Vanligast är  motorskador och skador på kyl- och värmesystem – de står för en fjärdedel vardera. Andra vanliga skador är på växellåda och drivning, de står tillsammans för 22 procent. 

Asiatiska bilar minst drabbade  

Det skiljer dock mycket mellan bilmärkena. Japanska och koreanska bilmärken ligger i topp, precis som i föregående rapport 2017. Flest maskinskador sker med Porsche. 

Minst antal anmälda skador

  • Lexus
  • Kia
  • Toyota
  • Honda
  • Mazda

Flest anmälda skador

  • Porsche
  • Jeep
  • Land Rover/Range Rover
  • Fiat
  • Chevrolet 

Bilmärken som har förbättrat sig mest sedan förra rapporten är bland andra Skoda, Mini och BMW.

Ny undersökning: Porsche har flest maskinskador och är dyrast att reparera
Frekvens maskinskador

Bilarna som kostar mest och minst att laga

Det är stor skillnad i genomsnittlig reparationskostnad mellan olika bilmärken, beroende vilken typ av skador som är vanligast för respektive märke. Bilmärken som ofta drabbas av motorskador eller skador på växellådor är de som har de högsta reparationskostnaderna.

Lägsta reparationskostnaderna

  • Honda
  • Toyota
  • Hyundai
  • Peugeot
  • Renault 

Högsta reparationskostnaderna

  • Porsche
  • Land Rover/Range Rover
  • Jeep
  • Mini
  • Lexus
Ny undersökning: Porsche har flest maskinskador och är dyrast att reparera
Reperationskostnad.

Fler skador med diesel och stora motorer

Länsförsäkringar kan utläsa en del andra samband från sin statistik. De ser att dieselbilar är mer drabbade än bensinbilar och de tror att det beror på att dieselmotorerna blivit mer känsliga i jakten på läge utsläpp. 

Bland de större bilmärkena har BMW, Audi, Mercedes och Volkswagen oftare skador på avgasreningen än medelbilen. Inom avgasrening är det framför allt skador på EGR-ventilen för dieseldrivna bilar som utgör huvuddelen av skadorna. Problem med EGR-ventilen har i vissa fall även orsakat att bilar fattat eld under färd.

– Dieselbilar drabbas oftare av skador på avgasreningen medan skador på kamdrivningen är vanligare på bensindrivna bilar, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar.

Ny undersökning: Porsche har flest maskinskador och är dyrast att reparera

Motorerna med cylindervolym från tre liter och uppåt har en högre skadefrekvens än mindre motorer. Men detta gäller inte alltid, till exempel har Seat bara har bilar med mindre motorer men flest motorskador. 

För första gången granskar Länsförsäkringar även lätta lastbilar och husbilar. Lätta lastbilar har i snitt färre maskinskador än personbilar. Husbilar har däremot fler maksinskador än både personbilar och lätta lastbilar.

Här kan du läsa hela rapporten.

Tips om du råkar ut för en maskinskada

Går det på garantin?
Ta reda på om skadan omfattas av garanti eller om generalagenten eller bilens återförsäljare kan tänkas ta skadan som ett så kallat goodwill-åtagande.

Ska generalagenten ta kostnaden?
För svensksålda bilar som är upp till fem år och har körts högst 8.000 mil har generalagenten ett ansvar för skador som påverkar bilens avgasrening. Detta innebär att skadorna enligt lag ska åtgärdas utan kostnad.

Gäller maskinskadeförsäkringen?
För en skada som varken täcks av garanti, goodwill-åtagande eller faller under avgasreningslagen kan maskinskadeförsäkringen gälla. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Jämför verkstäderna!
I de fall där varken garanti eller maskinskadeförsäkring täcker skadan, ta om möjligt in offerter från olika verkstäder. Reparationspriserna kan variera kraftigt.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen