Så kan svartjobb på verkstäderna stoppas

Sveriges Fordonsverkstäders Förening tycker att dagens sanktioner mot verkstäder som jobbar svart är otillräckliga. De föreslår hårdare tag som kan ge mer effekt.
Annons

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill ha hårdare åtgärder mot svartarbete och föreslår att myndigheter som Skatteverket och Arbetsmiljöverket beslagtar utrustningen för bilverkstäder, däckfirmor och AC-service som inte betala moms, skatter och avgifter.

– Det är absolut nödvändigt att städa upp och få bort olagliga verkstäder, tält på parkeringsplatser och andra ljusskygga spelare på fordonsmarknaden. Det räcker inte att bara utdöma en sanktionsavgift. Kort efter att sanktionsavgift utdömts öppnas den olagliga verksamheten med ny ägare och verksamheten rullar på som vanligt, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

 
Så kan svartjobb på verkstäderna stoppas

SFVF påpekar i ett pressmeddelande att en seriös certifierad verkstad har många kostnader för att hålla den kvalitet som begärs av dem. Det rör sig inte bara om att betala moms, skatter och avgifter, utan även om att ge anständiga löner, hålla en bra arbetsmiljö och betala för vidareutbildning.

– Det kostar både tid och pengar att upprätthålla standards och efterleva rådande lagstiftning, säger Bo Ericsson. Att inte uppfylla de krav som ställs på ett seriöst företag leder också till att Nollvisionen äventyras. Den seriösa branschen gör insatser dagligen men det ställs allt strängare krav i form av lagar, förordningar, kompetens och mycket annat som måste uppfyllas, säger Bo Ericsson.

Han menar att det finns ett parallellsamhälle med omfattande svartjobb som snedvrider konkurrensen. Bo Ericsson tycker att samhället gör för lite för att komma till bukt med allt svartjobb.

– SFVF anser att om myndigheter beslagtar utrustningen som används, blir det avsevärt svårare och dyrare att starta om en olaglig verksamhet.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen