Att ändra detaljer i front och akter är standardreceptet för en facelift. BMW har gått försiktigt fram i designprocessen.
Framtill har BMW vänt dagsljuslamporna (DRL) upp och ned. Spoilern fram har också ändrat lite form med större luftintag. Ribborna i njurarna har fått en mittskåra så att de ser dubbla ut. På håll kommer nog bara en riktigt BMW-kännare se skillnaden.
Även baktill är förändringarna subtila. Du känner främst igen faceliften på att reflexglasen fått en stående position och placerats långt ut i hörnen på stötfångaren. Avgasutsläppen har blivit aningen fetare.
Stor böjd skärm
På insidan har det hänt desto mer. Mest iögonfallande är en bred böjd skärm som täcker en stor del av instrumentbrädan. Den delen av skärmen som fungerar som instrumentpanel är 12,3 tum stor. Infotainmentdelen har en 14,9-tumsskärm.
BMW:s designers går emot trenden med stående skärmar. De anser att det är säkrare om ögat inte behöver vandra så mycket upp och ner. Dessutom har böjda skärmar blivit trend.
För en ge en mer avslappnad förarmiljö har antalet knappar i ratten reducerats och växelväljaren har blivit mer slimmad.
Motorerna lämnar BMW orörda. Som tidigare finns bensin, bensinhybrider och diesel med olika effektuttag att välja mellan. Växellådan är nu åttastegad i alla modeller.
Några exakta priser finns ännu inte, men mycket talar för en prishöjning.