Energimyndigheten: Därför är det en dålig idé att kapa reduktionsplikten

Energimyndigheten avråder från kraftiga sänkningar av reduktionsplikten för bensin och diesel för att Sverige ska klara sina klimatmål.
Annons

Det räcker inte med att sälja elbilar för att nå klimatmålen. Det slås fast i en rapport till regeringen från Energimyndigheten.

Tre politiska partier, M, KD och SD, har lovat sänkta bränslepriser genom att minska reduktionsplikten. Det vill säga inblandningen av dyrbara biodrivmedel i all bensin och diesel i Sverige.

Energimyndigheten har räknat på vad en sänkning från dagens 30-procentiga inblandning till en omkring 5 procent. Det skulle öka utsläppen med 6 miljoner ton, vilket motsvarar vad 67 oljeeldade Karlshamnsverk skulle släppa ut på ett år, räknat på 2021 års förbrukning.

”En nyckel för att nå målen”

Inrikes transporter står för runt en tredjedel av de totala svenska koldioxidutsläppen.

”Ska vi nå riksdagens energi- och klimatpolitiska mål måste vi ställa om transportsektorn och då är reduktionsplikten en nyckel för att nå målen”, skriver Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i en kommentar.

Till 2030 behöver utsläppen av koldioxid i Sverige minska med 14 miljoner ton. Utan reduktionsplikten på dagens nivåer blir minskningen bara 8 miljoner ton.

Energimyndigheten påpekar att bränslebolagen behöver få långsiktiga besked för att kunna planera sin produktion av biodrivmedel.

Energimyndigheten föreslår en oförändrad reduktionsplikt och att Sverige byter dieselstandard till så kallad Europadiesel, MK3, som tillåter högre andel biodrivmedel än dagens diesel.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen