3 viktiga skäl: Därför är Audi Q7 e-tron quattro Årets Testbil

3 viktiga skäl: Därför är Audi Q7 e-tron quattro Årets Testbil
Foto: Audi

Det är inte vilken bil som helst som kan göra anspråk på titeln Årets Testbil hos auto motor & sport. Priset går till den bil som har samlat flest poäng i våra hårda testmallar – och det duger alltså inte att få många poäng i några enskilda grenar. Årets Testbil måste hålla en jämn och mycket hög nivå på allt.

Det gör Audi Q7 e-tron quattro och det är också därför den tar hem titeln Årets Testbil 2016 när auto motor & sport summerar årets tester.

Laddhybridversionen av Audi Q7 är bekväm, säker och kan köras upp till 56 kilometer på eldrift. "Audi har gjort ett ordentligt jobb med Q7 e-tron quattro", skrev auto motor & sports testlag och hyllade bland annat lyxkänslan och att bilen ofta föredrar att köra på el, när det går.

På sätt och vis är Audi Q7 e-tron quattro därför en utmärkt kombination av bekväm och säker familjetransport när du behöver det och en tyst och lokalt utsläppsfri elbil när du behöver det. 

Här är tre detaljer som alla bidrar till att Audi Q7 e-tron quattro är Årets Testbil.

Sugen på att byta bil? Bygg din egen Audi Q7 här.

1. Det är lätt att köra på el – långt!

En laddhybrid innebär att bilen ska kunna köra på el längre sträckor än andra hybridbilar, som inte kan laddas. Audi Q7 e-tron quattro har en funktion som kan "spara" ström för att du till exempel ska kunna köra på el när du kommer in i stan, men ute på motorvägen ska bilen istället drivas av den snåla V6-dieselmotorn.

Det finns också en valbar funktion som ger ett motstånd i gaspedalen. Det indikerar var dieselmotorn startar när du kör på el. Om du vill utmana dig själv att köra så mycket på el som möjligt gäller det alltså att inte "trycka igenom" motståndet. Då kan du segla vidare på eldrift!

Gaspedalen är faktiskt ännu smartare än så: den kan pulsera försiktigt när du befinner dig på lagom avstånd inför en hastighetssänkning, rondell, nedförsbacke eller korsning. Då vet du när det är dags att släppa gaspedalen och motorbromsa, vilket förbrukar mindre energi.

Till skillnad från konkurrenterna har Audi Q7 e-tron quattro också ett betydligt större och vattenkylt batteri, på 17,3 kWh – dubbelt så hög kapacitet som hos vissa andra laddhybridsuvar – vilket ger längre räckvidd.

Bilen kan laddas i uttaget som sitter på vänster sida bak. Det snabbaste läget laddar bilen fullt på 2,5 timmar – snabbare än hos konkurrenterna. I ett vanligt vägguttag tar det upp till åtta timmar så många ägare laddar sin bil under natten för att varje morgon kunna vakna till en fulladdad bil.

Audi Q7 e-tron quattro är klassad som supermiljöbil eftersom den släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Det innebär att privatköpare får ta del av supermiljöbilspremien på 20.000 kronor och att tjänstebilister får reducerat förmånsvärde.

Nyfiken? Bygg din egen Audi Q7 här.  

2. Den är flera bilar i en

Eldriften kan alltså ta dig upp till 56 kilometer men den totala räckvidden är upp till hela 1.410 kilometer enligt mätnormen. 3,0 TDI-motorn har gott om vridmoment och eftersom Audi Q7 e-tron quattro har ordentligt med plats får hela familjen med packning plats, även på långresan. I baksätet kan passagerarna njuta av justerbara ryggstöd, stolar som kan skjutas framåt eller bakåt och som tillval också surfplattor på de främre ryggstöden som är krocktestade och löstagbara.

Det är smidigt att inte behöva byta mellan en mindre och en större bil – Audi Q7 e-tron quattro fixar både jobbpendlingen, kundbesöket, shoppingrundan, skolskjutsen och långresan på semestern. 

För att skillnaden mellan el- och dieseldrift ska vara så liten som möjligt har Audis ingenjörer infört aktiva motorfästen. Det är en världsnyhet för dieselmotorer och tar bort oönskade vibrationer med hjälp av motriktade pulser.

Audi Q7 e-tron quattro har tre olika lägen som anpassar bilens inställningar.

• EV innebär att den prioriterar eldrift.
• Hybridläget innebär att bilens mjukvara själv avgör vad som är lämpligt för tillfället.
• Battery Hold sparar batteriets laddnivå för senare användning, till exempel till citykörning.

3. Den är utvecklad för svenskt klimat

Elbilar tappar en del räckvidd i kallt klimat eftersom kupén och batterierna måste värmas upp. Men Audi Q7 e-tron quattro har en klurig lösning som håller kupén varm med hjälp av spillvärmen från de elektriska drivkomponenterna. Värmen tas alltså tillvara på ett smart sätt och Audi är först i världen med den här tekniken i en serietillverkad laddhybrid.

Audi Q7 e-tron quattro har självklart också Audis välbeprövade och lovordade quattrosystem med permanent fyrhjulsdrift.

Fördelen är att bilen kan rulla på eldrift till exempel när du kör till jobbet eller till dagishämtningen, men att dieselmotorn samtidigt gör det möjligt att åka på långresa till Åre eller på sommarsemestern. Utan att du behöver byta bil!

Byt bil i dag – bygg din egen Audi Q7 här.