Prov: Jaguar E-Pace – lillebror lyx

Premium Kompakta suvar ger tillverkaren tillväxt och köparen prestige. Det är med andra ord hög tid för Jaguar att kliva in i klassen. Provkörning från auto motor & sport nr 2/2018

Prov: Jaguar E-Pace – lillebror lyx

För att bevisa att Jaguar behöver en kompakt suv behövs bara tre tal: 293, 173 och 59. Från januari till november såldes det 293 nya Jaguarer i Sverige varav 173 var mellanklassuven F-Pace. Därmed kan man snabbt räkna ut suvandelen: 59 procent.

Från januari 2018 kan den andelen stiga ännu mer för då kommer de första exemplaren av den mindre E-Pace ut till handlarna. Därmed sjunker priset för en suv från Jaguar från 437 900 kronor till 329 900 kronor. Mycket pengar för en kompaktsuv, men inte så mycket pengar för en ny Jaguar. 

Vad är nytt?
Nog med siffror. Vi kliver in i E-Pace, startar dieselmotorn och kör iväg. Motorn sitter på tvären och driver framhjulen. Så är det alltid med basmodellerna och tidvis även med de fyrhjulsdrivna, men mer om det senare.

För våra första körintryck står två E-Pace i grått respektive rött till vårt förfogande. Därtill ett par engelska landsvägar och böljande landskap mellan London och Brighton. I de här omgivningarna äger för övrigt veteranbilstävlingen mellan London och Brighton rum. En mycket traditionsrik tillställning till minnet av att några gentlemän gjorde en utflykt för att maxhastigheten höjts från drygt 6 km/h till 22 km/h. 

Med samma lagstiftning upphörde även kravet sedan 1896 att en man med röd flagga måste gå framför bilen. Sedan 1936 startar tävlingen i Hyde Park och sedan 1956 äger den rum den första söndagen i november. Det är inte möjligt att delta med en Jaguar. Endast bilar tillverkade före den 1 januari 1905 är tillåtna. Därmed är till och med Jaguars föregångare Swallow Sidecars för ungt med sitt startår 1922.

Fina material interiört. Den breda mittkonsolen tar
dock mycket plats.

Idag tillhör Jaguar och Land Rover Tata-koncernen och de två märkena lånar saker av varandra då det är möjligt. E-Pace delar plattform med Range Rover Evoque. Trots att man använder aluminium för motorhuv, framskärmar och baklucka, som sparar 34 kg, är E-Pace ganska tung. Basmodellen väger 1 775 kg, den starkaste dieseln 1 926 kg. Bilen känns dock mycket solid och karossen väldigt styv. Det första intrycket störs visserligen av detaljer som de främre dörrarnas skarpa kanter. Men i grund och botten står sig materialval och bearbetning och den egna stilen väl i premiumkonkurrensen. 

Föraren och den främre passageraren skiljs åt av en bred mittkonsol som påminner om den i F-Pace. Det sportiga stuket kostar utrymme, andra kompakta suvar känns rymligare. Det kan också bero på de höga och breda dörrpanelerna som tillsammans med de djupa sittpositionerna ska göra föraren och passageraren hemmastadda – Jaguar pratar om en slags "Command Position".

I vindrutans nederkant följer en liten jaguar efter en större. Gullig detalj!

Hur är den att köra?
Faktum är att Jaguar E-Pace låter sig köras elegant och säkert längs de smala och krokiga landsvägarna i södra England. Den följer lyhört den exakta styrningen som dock ger lite dålig feedback. En aning för mycket av den varan får man däremot från chassit. Vägarna är inte riktigt så dåliga som chassit vill antyda. Då och då känns A-stolparna i vägen för sikten in i kurvorna, och bakåtsikten är dålig då bakrutan är flackt vinklad och C-stolparna breda. Det är därför bra att alla E-Pace har parkeringssensorer och backkamera som standard. 

Baksätespassagerarna (fler än två bör de inte vara) sitter bekvämt med tillräckligt huvudutrymme och sidoutrymme. Benutrymmet blir däremot trångt om det sitter storvuxna passagerare både fram och bak.

Den mellanstora dieseln på 180 hk och den starkaste bensinmotorn på 300 hk stod till vårt förfogande för de första körintrycken. Båda är fyrhjulsdrivna, men rakt fram kopplas bakaxeln ur helt och hållet vilket sparar bränsle. 

Tvålitersdieseln skjuter på bra och kan varvas ganska högt. Den tuffar på mjukt om än inte tyst, i synnerhet när den måste anstränga sig – då hörs motorn ganska ljudligt. Vår testbil har den åttastegade automatlådan från ZF och den växlar snabbt och mjukt. Men till och från växlar den ner, för att sedan snabbt korrigera sig.

Kraftiga "skuldror", smala bakljus och ett bagageutrymme på 425 liter.

Nördfakta.
Instegspriset 329 900 gäller för en grundutrustad, framhjulsdriven E-Pace med 150-hästars dieselmotor. Toppversionen R-Dynamic HSE kostar från 558 900 med samma motor. Jaguar E-Pace har många finesser som tillval. Till exempel kan föraren lämna nyckeln i bilen och fjärrlåsa den med ett vattentätt armband kallat "Activity Key", och även styra vissa funktioner med hjälp av sin Android Wear- eller Apple Watch-klocka.

Borde jag köpa en?
Då cirka 80 procent av kunderna förväntas komma från andra bilmärken hjälper det att erbjuda något extra. Då finns till exempel en head up-display som kostar 12 200 kronor. Jaguar använder sig inte av något enkelt system med plastskiva utan ett "äkta" där navigation, hastighet och fartbegränsning speglar sig i vindrutan i förarens siktfält. Säkerhetsutrustningen motsvarar standarden i klassen, men omfattar även fotgängarkrockkudde i vindrutans underkant.

Jaguar i Sverige tar in flera versioner som redan finns på deras hemsida. Jonas Lindow på BC Sweden AB räknar med en något yngre målgrupp än vanligt och tror att en E-Pace S med fyrhjulsdrift och 150-hästarsdiesel kommer att bli volymmodellen. Målsättningen är att sälja mellan 250 och 300 E-Pace 2018.