Duell: Volvo XC60 lyckas precis köra förbi Mercedes GLC

Premium Har Volvo nått en tysk nivå – eller till och med passerat? Det är frågan vi ställer oss.

Duell: Volvo XC60 lyckas precis köra förbi Mercedes GLC

Kommer logistiken att fungera? Tankarna far runt i huvudet under flygresan till Barcelona. För uppdraget är inte bara att provköra den nya generationen av Volvos viktigaste modell, utan även att genomföra en första duell mot Mercedes GLC. Om allt går som det ska kommer två kollegor från tyska auto motor und sport att landa samtidigt som jag. Dessutom ska en journalist från spanska Autopista vara på väg från Madrid, i nämnda GLC.

Japp, allt fungerar! Kort efter att jag landat, fått en bil tilldelad mig och knappat in kordinaterna för mötesplatsen i navigatorn är vi igång. Nu ska den nya svensken få mäta sig mot den testvinnande tysken. 

Volvo hade bra väderkorn när de introducerade XC60 år 2008. Den passade perfekt in på den då begynnande suvboomen i mellanklassen och blev snabbt Volvos bäst säljande modell. Att den sedan fortsatt öka i försäljningsstatistiken trots stigande ålder är unikt. Den magiska miljongränsen passerades men nu är tillverkningen nedlagd. 

Innan du börjar fundera över jämförelsen: GLC representeras här av en 220 d 4Matic trots att 250 d hade passat bättre vid sidan av XC60 D5 AWD, men den fanns inte tillgänglig.

Digitala tavlor överallt. Den svepande och böljande listen är riktigt läcker.

Vi börjar med XC60 D5 AWD med 235 dieselhästar. Den är standardutrustad med fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Priset är 465.900 kronor i basutförandet Momentum. Med testbilens utrustning blir priset runt 600.000 kronor. För de pengarna kan man förvänta sig hög komfort och en smula lyx, vilket Volvon också erbjuder. 

Mercedesen är här den billigare bilen, den kostar som 220 d från 417.900 kronor medan 250 d med 204 hk är omkring 34.000 kronor dyrare. Faktum är att min tyska kollega menar att prisbilden i Tyskland är sådan att XC60 D5 bäst jämförs med sexcylindriga GLC 350 d, dessa kostar nästan på euron lika mycket där. Men i Sverige är 350 d minsann 33.000 kronor dyrare än D5.

Frikostigare huvudutrymme, trots glastak. Pjäxor på fötterna är inget problem, plats finns. Men knän trivs bättre i GLC.

Den som är bekant med de större bilarna i Volvos 90-serie känner sig snabbt hemmastadd här. Skillnaden är nämligen inte stor. Materialvalen, instrumenteringen, reglagen, allt i XC60 påminner om storebror XC90.

Vid en jämförelse verkar Mercedes, vid en första anblick, en smula enkel men funktionell – vilket i sin tur beror på att vår testbil är i ett mindre påkostat utförande. Mer funktionell behöver inte betyda sämre, i sina reglage och i sitt infotainmentsystem är Mercedes i alla fall enklare att hantera även om den inte är något klassledande föredöme på den punkten. 

Hos Volvon finns nästan allt på den stora pekskärmen i mitten av instrumentpanelen, en lösning som inte alla gillar.

Den som lärt sig sin GLC kan till exempel justera kupétemperatur utan att ta blicken från vägen. För bara ner handen till vippreglaget och vinkla upp (varmare) eller ner (kallare). I XC60 kräver samma operation flera steg, med en meny som först ska öppnas och där det sedan går att peka på önskad temperatur eller att dra i ett reglag på skärmen. 

De utvändiga måtten hos de bägge bilarna är, frånsett bredden där XC60 är enorm, i det närmaste identiska. I övrigt skiljer bara några millimeter. XC60 drar här nytta av  en mer utrymmesbesparande konstruktion av framhjulsdrivningen, till skillnad mot GLC som baseras på C-klassplattformen för bilar med bakhjulsdrift.

Detta till trots är bagageutrymmet hos GLC större. Men att packa XC60 är lite enklare, tack vare högre höjd under insynsskydd samt plant lastgolv vid fällning.

Flyttar vi kampen till baksätet föreligger olikheter. Man sitter högre upp i XC60 och med betydligt mer svankstöd. I GLC är sittställningen mer tillbakalutad och lårstödet påtagligt. Båda bilarna erbjuder oceaner av fotutrymme under framstolarna, det är bra. När det gäller utrymme för knä och ben upplever vi det som att de mer konkava ryggstöden på GLC-framstolarna ger något mer svängrum. Baksidan av ryggstöden är "urgröpta" även i XC60 men mittpartiet bullar ut en aning vilket snor svängrum för benen.

Låt dig inte luras av lägre utrustningsnivå och genomgående mörka kulörer, här är också trivsamt. Vred för att hantera stora skärmen, det gillar vi.

I sina köregenskaper utmärker sig den, jämfört med i 90-serien, snabbare styrningen i XC60. Detta kunde du läsa mer om i samband med provkörningen i föregående nummer. Men jämförelsen haltar en aning. Vår Volvo har 20-tumshjul medan GLC rullar på rena rama ballongdäcken, 18 tum. Dessutom har denna XC60 luftfjädring, medan GLC har standardchassi. Inget dåligt sådant dock, snarare branschens bästa stålfjäderchassi.

Summan är att XC60 styr in kvickare, men glädjen förtas av en viss stötighet i brist på däckprofil. Mercedes styrning är tillika mer kommunikativ. 

En annan inte oviktig parameter här är att man sitter lägre i GLC, vilket kryddar sportkänslan.

Ryggstödet är mer bekvämt bakåtlutat än i XC60. Notera framstolarnas urgröpta baksida som ger fint benutrymme.

Min tyska kollega inflikar: "Vägen slingar sig fram bland klippformationer och djupa dalgångar och under vardagar är det knappast någon trafik. På dessa vägar visar sig Mercedesen mer lätthanterlig. Den uppträder neutralare i kurvor, styrningen är mer precis och ger bra signaler från vägen. ESP griper in mjukt och diskret."

På motorvägen tillbaka mot Barcelona kör Volvon nästan nästan helt själv. Pilot Assist heter systemet som återfinns i Intellisafe Assist-paketet. Detta inkluderar förutom den assisterande piloten bland annat adaptiv farthållare och filhållningshjälp som håller Volvon inom sitt körfält i upp till 130 km/h. 

Mercedes har ett assistanspaket med liknande funktioner men här blir föraren oftare påmind om att inte ta händerna från ratten. GLC saknar dessutom ett flertal andra säkerhetssystem som Volvo infört i form av olika autobromslösningar. 

Spansk och slät asfalt gör alla bilar knäpptysta men jag tycker mig uppleva aningen mer vindbrus i GLC.

Uppdraget utfört! Spanska Autopistas Andres Acinas gör tummen upp, Heinrich Linger från tyska auto motor und sport lutar sig mot XC60 och fotograf Achim Hartmann lastar sin utrustning i dito bil. Att kunna utföra dueller som denna är styrkan med ett internationellt tidningsnätverk.

I riktning mot centrum börjar trafiken tätna och köassistansen tar över. Stopp/start-funktionen hos Volvodieseln arbetar i det närmaste ljudlöst. Vid hård körning i bergen för en stund sedan var den inte lika diskret. Den mest kultiverade motorn tycks Mercedes ha. Skillnaden är dock ringa. 

Det är ett segment med granithård konkurrens som Volvo nu tar plats i. GLC är tidigare testvinnare hos oss, men den fick senare se sig slagen av nya Audi Q5. Dessutom har Alfa Romeo Stelvio nyligen anslutit till skaran.

För flott för folket?

Den nya XC60 hävdar sig bra i konkurrensen med GLC. Den övertygar med sina fina innerutrymmen för de åkande och också med sin smakfulla inredning. Bilens teknik är känd från den större plattformsbrodern och därför bjuder inte XC60 på några överraskningar. Den höga säkerhetsnivån har höjts ytterligare. Visst är det en dyr bil men redan nu finns paket-erbjudandet som Business Advanced som ger adekvat utrustning. Svagare motorer och framhjulsdrift borde erbjudas senare, även om Volvo än så länge förnekar det.