Prov: Jeep Wrangler Rubicon tål att köras i terrängen

Premium Jeep Wrangler Rubicon 4-door Diesel 2,2 ATX 200 hp // Vissa bilar har en "offroad-look" men ofta är det inte mer än så. När Jeep kommer med en ny generation av Wrangler är det inte på låtsas, här handlar det om en bil som verkligen tål att köras i terrängen.

Prov: Jeep Wrangler Rubicon tål att köras i terrängen

I fantasin floden Rubicon som Caesar korsade år 49 f.Kr. vilket ledde till att han blev härskare över Romarriket på livstid. I realiteten ett litet vattendrag i Steiermark i Österrike.

Alea Iacta est (Tärningen är kastad) påstås Julius Caesar ha yttrat när han trotsade lagen och gick mot Rom över gränsfloden Rubicon. Nu fanns ingen återvändo, inbördeskriget var ett faktum. Jeep har valt detta namn för sin tuffaste modell av Wrangler, frågan är bara hur tuff den är. Vi har kört den både på vägen och i skogen. 

Vad är nytt?
I stort sett allt är nytt även om namnet är gammalt liksom idén med bilen. Namnet Jeep sträcker sig tillbaka till andra världskriget och Willys Jeep medan Wrangler däremot är en 80-talsföreteelse. Bilen är fortfarande byggd på separat ram men har nya aluminiummotorer och en ny åttastegad automatlåda. 

Motorerna är raka fyror av modernt snitt, både bensin och diesel, medan en V6:a kommer att säljas utanför Europa. Infotainment, uppkoppling, GPS och viss förarassistans håller också modern standard. Förutom tuffingen Rubicon finns modellerna Sahara och Sport, alla med två eller fyra dörrar och olika chassilängd.

Man ska inte skrämmas av reglagen för fyrhjulsdrivning och lågväxel, man lär sig snabbt. Bildskärmen är ny i Wrangler och kan tvättas med svamp och vatten om det behövs.

Hur är den att köra?
Till skillnad från flera suvar (som sällan kommer att se någon terräng) finns här inga utvändiga hasplåtar av plast. Däremot finns skyddsplåtar under alla viktiga komponenter i bilens chassi och man behöver därför inte vara rädd för att ge sig ut i skogen. Man ska inte förskräckas av alla reglage som hanterar två- och fyrhjulsdrift, öppna, automatiska och spärrade differentialer, i- och urkopplade krängningshämmare, låg- och högväxel med mera. 

Det tar en stund att vänja sig men inte en enda funktion är onödig om man verkligen vill ta sig fram i svår terräng. Wrangler är inte helt främmande för asfaltsvägar heller men det är inte bilens starka sida. De stora och tunga hjulen har en tendens att studsa och styrningen har inte den exakthet man finner i en sedan.

Men detta förlåter vi den så gärna. Lågväxeln på Rubicon är betydligt lägre än på Sahara som är mer byggd för sand. Vatten klarar Rubicon upp till 76 cm och det borde ha räckt även för Caesar.

Nördfakta.
När vissa biltillverkare kallar sina modeller Limited för att understryka exklusiviteten svarar Jeep med att kalla Wrangler för Unlimited som måste tolkas som att den har obegränsade möjligheter.

Anfallsvinkeln är hela 36 grader (2-door 37,4), dragvikten (inte fastställd) närmare 2,5 ton och räckvidden på full tank mer än 1 000 km vid landsvägskörning. Imponerande siffror. Precis som på den ursprungliga jeepen går vindrutan att fälla framåt. Vill man ha mer luft finns löstagbara taksektioner och ett elektriskt manövrerat kanvastak. Även dörrarna går att ta bort. Hela interiören kan tvättas med vatten därför att instrument och bildskärmar är rejält tätade. Praktiskt och ändamålsenligt.

Borde jag köpa en?
Priset är inte fastställt ännu men hamnar gissningsvis på cirka 400 000 kr. Med tanke på all teknik man får på köpet är inte priset avskräckande. Gäller bara att man har användning för terrängegenskaperna, i så fall är bilen ett fynd.

Den längre fyradörrarsversionen har ett oväntat generöst baksäte och plats för bagage saknas inte heller. Det går att köra den på vanliga vägar också och de kraftigt mönstrade terrängdäcken är förvånansvärt tysta i högre fart. Och handen på hjärtat, visst slår den grannens Q5 på garageuppfarten?

Här regleras diffspärrarna, fram + bak, bara bak eller ingen alls. Till höger knappen för att sätta krängningshämmaren ur funktion.