Prov: Mercedes C-klass – försiktigt förfinad

Premium MERCEDES C 220 D // Efter fyra år på marknaden är det nu dags för en försiktig ansiktslyftning av C-klass. Vi har kört den föryngrade Sverigefavoriten C 220 d.

Prov: Mercedes C-klass – försiktigt förfinad

Vad är nytt?
6.500 komponenter. Så många nya delar ska C-klassen ha, påstår Mercedes. Det är mer än hälften av bilens alla beståndsdelar och lustigt nog exakt samma antal som ska ha ändrats på i S-klassen vid årsskiftet.

Designändringarna är få och väldigt subtila, med bland annat nya strålkastare, en ny grill och ändrade luftinsläpp samt nya ljuskällor bak. Strålkastarna kan även beställas som Multibeam med 84 ljuskällor och Ultra-Range helljus. Grillen har fått fler ribbor än innan och i AMG-line ingår nu diamantgrillen som hittills bara var förbehållen riktiga AMG-bilar. Färgpaletten omfattar numera två nya lacker, Mojave Silver Metallic och Emerald Green Metallic.

Det mesta som är nytt finns dock under skalet. Här har man uppdaterat både motoralternativen, infotainmentsystemet och säkerhetsutrustningen.

I Sverige finns C-klassen med sex olika motoralternativ, fem bensinare och en diesel. Alla motorer uppfyller de stränga Euro 6d-miljökraven, och alla utom instegsmodellen C 180 har den niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard. Fyrhjulsdriften 4Matic finns till nästan samtliga motor-alternativ och betingar ett pris på 20.000 kronor.

Nytt invändigt: anpassningsbara digitala instrument och stor infotainmentskärm.

Invändigt finns nya färgkombinationer, en ny ratt med touchpaneler, digital instrumentering (tillval för 8.650 kronor) och ett uppgraderat infotainmentsystem. Det senare styrs med touch-panelerna på ratten eller via röststyrning. MBUX-systemet från A-klassen finns däremot inte tillgängligt. Körhjälpsprogrammen är nu nästan på S-klassnivå. Här finns allt från aktiv avstånds-assistans till styrassistans med väjningsfunktion och bromsassistans.

Hur är den att köra?
Vår testbil är utrustad med den enda dieseln i programmet, en tvåliters radfyra med turbo och 194 hästar. Den är rapp och så pass stark att det knappt finns behov av en större motor. 9G-Troniclådan gör ett förträffligt jobb och växlar lika snabbt och smidigt som vanligt. Över huvud taget är kördynamiken nästintill oförändrad, bilen är fortfarande lika komfortabel och sportig som innan, beroende på motorisering.

Ett alternativ till dieseln är nya C 200, som har en 1,5-liters turbobensinare med 48V-mildhybridisering. Systemet kan under kortare stunder driva bilen själv eller fungera som boostfunktion, där den ger 14 hästar och hela 160 Nm. Det sänker förbrukningen och utsläppen samt eliminerar turbofördröjningen.

Nya LED-lysen baktill.

Nördfakta.
En rolig och mycket användbar nyhet är att C-klass numera även håller koll på allt, till och med när den står parkerad. Är stöldskyddssystemet aktivt och bilen blir påkörd på parkeringen, skickar den ett meddelande till ägaren via Mercedes Me-appen. Smart!

Borde jag köpa en?
C-klass kommer med all säkerhet förbli Stuttgarts storsäljare, även efter ansiktslyftningen. Mercedes har endast förfinat och moderniserat en redan fantastiskt bil. Har man råd hittar man knappast en bättre i mellanklassen. Säljstart i Sverige är nu i juli och priserna börjar på 329.000 kronor för sedanen och 342.900 kronor för T-modellen.