På utsidan är den sobert uppdaterad medan tekniken under skalet är helt i tiden: motoralternativen är tre till antalet och ”hybridiserade” till sin natur. Den integrerade startgeneratorn borgar för lägre förbrukning och förbättrad prestanda.
Dessutom har flera nyheter tillkommit för första gången i modellens historia. Då snackar vi bland annat aktiv styrassistent, nödbromsassistent och adaptiv farthållare.
Men det är inget mot detta: den nya funktionen Offroad Cockpit använder strömmande bilder från bilens kameror för att ge upplevelsen av en ”genomskinlig motorhuv”.
Detta ska enligt Mercedes-Benz vara behjälpligt vid inspirerad terrängkörning och körning i svåra förhållanden, i synnerhet i starka lutningar där huven annars hade täckt sikten framåt. Eller uppåt, beroende på hur man ser framåt.
Tre versioner erbjuds just nu – en dieselsexa på 367 hästar, en rak bensinsexa på 449 hästar och toppmodellen Mercedes-AMG G 63 med en V8 fyra liter och 585 hk.
Och som du vet kommer vi självklart även avslöja 0–100 km/h-tiden på AMG-versionen. Denna buse gör det på 4,4 sekunder. Men vad nya G-Klass gör med din plånbok har Mercedes-Benz inte kommunicerat än.