Nya Peugeot 508 blir fyra bilar

Peugeots mellanklassare 407 har snart gjort sitt, liksom storsedanen 607. Men Peugeot har en ersättare på gång. Just det, EN ersättare till båda – den...
Annons

Peugeots mellanklassare 407 har snart gjort sitt, liksom storsedanen 607. Men Peugeot har en ersättare på gång. Just det, EN ersättare till båda – den heter 508 och kommer nästa år. Fyra versioner planeras, valbart med dieselhybrid. UPPDATERAD MED BILDER PÅ NYA PEUGEOT 408!

Nya Peugeot 508 blir fyra bilar

Det här är dagsfärska Peugeot 408, premiärvisad på måndagen inför ett jättlikt mediauppbåd – i Peking. Namnet antyder att den ersätter Peugeot 407, men så är det inte. 408 är en helt ny modell, framtagen för kinesiska marknaden och tillverkad i Kina. Ersättaren till 407 blir Peugeot 508, som presenteras i Paris i höst och börjar säljas i Europa våren 2011.

Samtidigt som Citroën C5 är en säljsuccé, tappar dess fem år gamla kusin Peugeot 407 köpare förskräckande snabbt. Som tur är håller Peugeot högt utvecklingstempo, och redan i höst får vi se efterträdaren till 407. Den står som konceptbil på Parissalongen i början av oktober och lanseras som färdig bil våren 2011. Detta har Peugeot-chefen Philippe Varin själv bekräftat.

Men Peugeot har ytterligare ett problem att lösa: den lite lyxiga storbilssedanen 607, som fyller tio i år, ger inga intäkter längre. Den baseras på en helt egen plattform och det håller inte ekonomiskt i dag. Därför ska den också ersättas, och den rationella lösningen är givetvis att bygga den på en plattform som delas av flera modeller.

Nya Peugeot 508 blir fyra bilar

Det här är det enda vi hittills har sett av kommande Peugeot 508. Den tycks inte bli alltför olik dagens 407, men två tydliga skillnader kan vi ana: överhänget bak blir längre och hajgapet i fronten krymper samtidigt som grillen flyttas uppåt. (Spionfoto: Automedia.)

Peugeot går i det här fallet ett steg längre: man ersätter både 407 och 607 med en och samma plattform (som i stort är densamma som för Citroën C5). På den skapas en helt ny modell som får namnet 508 och som presenteras i tre olika varianter: en sedan, en kombi och en kombi-coupé i stil med BMW GT och Audi A5 Sportback. Enligt flera källor planeras också en crossovermodell på samma plattform, sannolikt för att på sikt ersätta suvmodellen 4007, som är en lätt omklädd Mitsubishi Outlander.

Nya Peugeot 508 blir fyra bilar

Peugeot är på väg bort från fiskmunnen i fronten och antagligen får den nya modellen lite högre motorhuv, för att bättre uppfylla kravet på säkerhet vid en fotgängarkollision.

Däremot blir det ingen fortsättning på 407 Coupé i den nya modellserien. Och kombin kommer inte att erbjudas som "familiale" med sju sittplatser.

Peugeot 508 blir sex centimeter längre än dagens 407, totalt 473 centimeter. Största delen av förlängningen ligger baktill, vilket gör att den utseendemässigt bättre balanserar det relativt stora överhänget framtill. Samtidigt ökas axelavståndet med runt en decimeter som kommer benutrymmet i baksätet tillgodo.

Nya Peugeot 508 blir fyra bilar

Det är inte lätt gissa sig till formerna under sopsäcksmaskeringen, men man kan anta att den höga kanten på backluckan inte blir lika markerad på den färdiga bilen. 508 blir 6 cm längre än 407, och axelavståndet ökar med cirka decimetern.

När det gäller stora lyxiga sedaner har inget europeiskt bilmärke lyckats utmana den tyska premiumtrion Audi, BMW och Mercedes, och Peugeot 607 har under sina tio år (med facelift 2004) aldrig sålts i några större antal. Mest har den gått som taxi i södra Europa. Nästa år blir den därför reducerad till en lyxigare version av nya 508, som är 17 är cm kortare.

Men Peugeot ger inte upp helt i kampen mot de tyska premiummärkena; på den nya plattformen kommer en variant med extra stort axelavstånd och en kaross med coupéprofil och fyra sidodörrar plus en stor baklucka, typ halvkombi. Vi har sett den lösningen hos Audi A5 Sortback och BMW 5-serie Gran Turismo.

Peugeot 508 får färre motoralternativ än till sina två föregångare. Basmotor på bensinsidan blir en 1,6-litersmaskin, som i turboversion ger 200 hästkrafter. Ett par tre dieslar erbjuds också, varav en på 2,2 liter får effekten höjd till över 200 hästar och troligen ersätter dagens V6-diesel på 204 hästkrafter.

Den treliters bensin-V6:a på 211 hästar som i dag finns till 407 Coupé och 607 är inte längre särskilt miljöpolitiskt korrekt, och den ersätts med PSA-gruppens unika hybrid-drivlina Hybrid4, som premiärvisades i en Peugeot 3008 på Genèvesalongen 2009. Konceptbilen kallades Prologue Hybrid4.

Det systemet består av en tvåliters dieselmotor på 163 hästkrafter som driver framhjulen plus en elmotor med 27 kW (37 hk) maximal effekt som driver bakhjulen. Ett elektroniskt styrsystem sköter samordningen mellan motorerna. Dieselmotorn har ett maximalt vridmoment på 300 Nm vid 1.580 r/min och elmotorn ger 200 Nm omedelbart. Accelerationen noll till 100 km/h för Peugeot 3008 Hybrid4 anges till 8,8 sekunder och toppfarten till 209 km/h.

Kraften från dieselmotorn överförs via en 6-växlad elektroniskt styrd mekanisk växellåda, som kan handväxlas eller köras i automatläge.

Vid bromsning återvinns bilens rörelseenergi och lagras i 200-voltsbatteriet, som också matar den extra kraftiga startmotorn som ingår i stopp/start-automatiken.

Hybrid4 är ett fullhybridsystem vilket betyder att bilen kan köras kortare sträckor med enbart elmotorn (= nollutsläpp) i hastigheter under 50 km/h. Maximal räckvidd är då 4,5 kilometer med nickel-metallhydridbatteriet i Prologue Hybrid4. Bränsleförbrukningen i blandad körning uppges till 4,1 l/100 km, motsvarande ett koldioxidutsläpp på 109 gram/kilometer. Det betyder enligt Peugeot att Hybrid4-systemet minskar förbrukningen med cirka 35 procent, jämfört med en dieselmotor med motsvarande effekt.

Prologue Hybrid4 har 60 liters dieseltank, och teoretisk räckvidd är därmed 146 mil.

Hybrid4-systemet införs i serieproduktion på Peugeot 3008 med början 2011 och därefter på Citroën DS4 – en modell som vi ännu inte vet så mycket om. Troligen får vi se den på Parissalongen i höst. När den nya Peugeot 508 finns att få med dieselhybridpaketet, är inte klart än. Kanske meddelas det i Paris i höst eller i Genève våren 2011.

Annons
Annons
Rulla till toppen