Fått stenskott? Därför ska du skynda dig till verkstaden

Stenskott går ofta att reparera utan att rutan behöver bytas ut. Men vänta inte för länge – då kan det lilla jacket snabbt bli en spricka.

Det händer oss alla, förr eller senare. Du kör på motorvägen, med gott avstånd till framförvarande bil, när det plötsligt smäller till i rutan. Lastbilen framför har rivit upp ett gruskorn från vägrenen och styrt det rakt mot dig. Trots att du håller avstånd har din vindruta ingen chans när den vassa lilla stenen träffar den i över 100 km/h.

När du undersöker rutan upptäcker du snabbt att skadan är ett faktum. Det finns nu en grop i glaset, och små sprickor har börjat sprida sig åt alla håll. Men trots att det ser illa ut innebär det inte att loppet är kört. Det finns en god chans att rutan fortfarande kan räddas. Det säger Alexander Åsbom, glastekniker på Ford Bilbolaget i Norrtälje.

– Så länge skadan är mindre än en gammal femkrona i omkrets går det ofta att reparera, säger han.

Att slippa byta ut rutan är inte bara billigare. Det går också mycket fortare och kräver färre resurser, vilket är ett mer hållbart alternativ för miljön. Men det gäller att vara snabb.

– Över tid kan det tränga in både fukt och smuts som både försvårar en lagning och ökar risken att det spricker, speciellt under vinterhalvåret, säger Alexander.

Det är med andra ord lika bra att besöka närmsta Fordverkstad på en gång.

– Det är alltid värt att komma förbi och få en professionell bedömning. Det går snabbt, och har man tur kan man göra en drop-in och få det fixat direkt. Det tar normalt omkring 20 minuter att laga ett stenskott. Det är en snabb process som oftast kostar max ett par hundralappar om man har försäkring.

Om rutan trots allt måste bytas ut hjälper Fords auktoriserade verkstäder givetvis gärna till med det också. När du lämnar in din Ford till Ford vet du att det blir rätt gjort – och att den kommer fungera precis lika bra efter skadan som innan.

– Här får man en professionell bedömning. Vi använder originaldelar och är specialiserade på just Ford. Dessutom kostar det inte mer än att åka till andra verkstäder. Det är ju samma självrisk, så priset spelar ingen roll så länge man har en försäkring, säger Alexander.

Nu undrar du kanske hur det kan ha någon betydelse. En glasruta är väl en glasruta? Men faktum är att en vindruta i en modern bil spelar en viktig roll för säkerheten – både den aktiva och den passiva.

Här är sex anledningar som förklarar varför.

1. Rutan är en del av den bärande konstruktionen

I moderna bilar med limmad vindruta är denna en viktig del av bilens bärande konstruktion och krockskydd. Det innebär att rutan tar upp och fördelar ut en del av energin till resten av karossen vid en eventuell kollision. Dessutom fungerar rutan även som stöd för passagerarsidans krockkudde. Så en skadad vindruta innebär en ökad risk för alla som åker i bilen. Dessutom kan du riskera att få böter om polisen stoppar dig.

2. Även bilen behöver se ut genom rutan

I moderna bilar finns mängder av elektronik som, likt dig som kör bilen, behöver ha fri sikt ut genom rutan. System som Fords autobroms Active City Stop, regnsensorer och den adaptiva farthållaren är beroende av sensorer som sitter limmade mot vindrutan. Blir rutan skadad i området där sensorerna sitter måste den bytas ut – och det är viktigt att det görs på rätt sätt. Sensorerna kan nämligen hamna i en lite annorlunda position efter ett byte av vindruta, och då måste de kalibreras på nytt för att fungera som de ska. Det gör Alexander Åsbom och hans kollegor på auktoriserade Fordverkstäder genom att koppla in en dator till bilens system efter att rutan bytts ut, och sedan kör de bilen i ett speciellt kalibreringsläge för att bilens datorer ska lära sig de nya omständigheterna. Om man hoppar över det här steget kan det leda till att autobromssystemet och den adaptiva farthållaren mäter fel avstånd till bilen framför, vilket i värsta fall kan leda till olyckor.

– Det här ingår i våra rutiner när vi byter en ruta. Vi ska återställa bilen som den var innan skadan, säger Alexander.

Läs mer här!

3. En sliten ruta gör bilen osäker

Det här är tyvärr vanligt förekommande i Alexander Åsboms bransch; bilar som kommer in med vindrutor som är så slitna att det rent av utgör en trafikfara. Alla som har suttit i en bil när solen står lågt på himlen vet att alla små repor bryter igenom via solljuset och hela rutan blir till en stor, bländande ljuskägla som gör det svårare att se igenom. Studier som undersöker kopplingen mellan vindrutor och trafiksäkerhet har visat att din reaktionstid som förare försämras avsevärt om vindrutan är sliten, speciellt i situationer med bländande ljus. Om du är osäker kring skicket på din vindruta är det en god idé att ta bilen till en auktoriserad Fordverkstad för kontroll.

4. Stenskott kan ofta lagas – bättre för miljö och plånbok

Säkerheten går givetvis alltid först, men om rutan har en skada som är säker att reparera så gör Fordverkstaden det. En lagning ger mindre klimatavtryck och kostar mindre att åtgärda jämfört med att byta hela rutan. Det går också fortare – ofta tar lagningen inte mer än 20 minuter. Men förutsättningarna måste vara de rätta. Rutan i övrigt bör vara i bra skick och stenskottet får inte vara mitt i synfältet. Detta eftersom ljuset bryts på ett annat sätt genom lagningen och riskerar blända eller störa föraren. Av samma anledning reparerar man heller inte stenskott som sitter framför bilens sensorer.

Det kan även vara nödvändigt att byta ut rutan om stenskotten sitter i den svarta ytterkanten av rutan, eller om det finns fler än tre stenskott. Det här har att göra med rutans strukturella egenskaper. I andra fall är det inga problem – men sätt på ett stenskottsplåster och boka en tid så fort du upptäcker det eftersom en skada snabbt kan utveckla sig till en spricka. Om det händer måste rutan bytas ut. Du kan hämta kostnadsfria stenskottsplåster hos din Fordverkstad.

5. Med originaldelar förblir din Ford en Ford

Det råder inga tvivel om att vindrutan är en viktig komponent för säkerheten i din bil. Det är viktigt att den fungerar som den ska, och att den lever upp till kraven som sattes av de som byggde bilen. När du byter eller reparerar din ruta hos en auktoriserad Fordverkstad kan du vara trygg med att du får just detta. Alexander Åsbom och hans kollegor använder bara rutor tillverkade till just din Ford, med garanterat rätt specifikationer. Underarbetet sker på ett fackmannamässigt sätt, och den nya rutan sätts på plats med det lim som Ford anvisat. Därför kan du vara säker på att rutan står emot de krafter den behöver för att bilen ska fortsätta vara lika säker som den var när den lämnade fabriken.

6. Det kostar inte mer hos märkesverkstaden

Nio av tio rutor som byts ut eller repareras går via en glasskadeförsäkring, så det behöver inte kosta dig mer att få rutan åtgärdad av Fords experter. I och med att självrisken i de flesta fall är en fast summa blir det inte dyrare att välja en originalruta hos Ford. Självrisken med Ford Försäkring är 200 kronor vid lagning, och 1 800 kronor vid rutbyte.* Fords glasexperter gör en bedömning av vilken lösning som är säkrast för din skada.

Läs mer om Ford Försäkring här.

Så om din Ford har fått ett stenskott på vindrutan se till att ta kontakt med närmaste Fordverkstad.

* Priser per 2024-03-25, för mer information och aktuella villkor besök www.fordforsakring.se

Läs mer och hitta din närmsta Fordverkstad här.

Advertisement
Advertisement
Advertisement

Rulla till toppen