7009 visningar

PROVRAPPORT: BMW ActiveHybrid X6

BMW lanserar sin första fullhybrid - ActiveHybrid X6! Vi provar längs stränderna i Miami, USA.

Publicerad 2009-11-30 16:53

Det finns 3 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: PROVRAPPORT: BMW ActiveHybrid X6
    Per Postat: 2009-12-01 22:00

    Måste ändå få undslippa mig ett tveksamt "Bravo, BMW".
    För även om just denna hybridmodell är en helt miljövidrig variant baserad på en från början fullständigt vansinnig bilmodell, så kan jag ändå inte förneka det faktum att det ändå är ett steg i rätt riktning. Toyota och Honda behöver lite mer seriös konkurrens.
    Under tiden drömmer jag om att en dag byta ut min 520d mot en Tesla Model S..

  • #2 Re: PROVRAPPORT: BMW ActiveHybrid X6
    Hydrazine Postat: 2009-12-14 16:50

    Ärligt talat, tror dagens motorjournalister att "bromskraftsregeneringen" uppnås av något som sitter i anslutning till hjulen och har något med bromsskivorna att göra?
    Bromsenergiregenereringen, som den borde heta, sköts på en hybrid av elmotorn som vid eldrift driver bilen. I fallet med en icke-hybrid BMW så utförs regenereringen av den på motorn normalt monterade generator på 2-3 kW effekt och därav den logiska slutsatsen att en fullhybrid är betydligt effektivare på att regenerera bromsenergi. Det blir inte mycket till inbromsning av 2-3 kW regenerering, varför merparten av inbromsningen måste ske med de vanliga friktionsbromsarna. 67 kW elmotor kan bromsa bort betydligt mycket mer energi under en normalsnabb inbromsning.

    Sedan måste jag reflektera över att man i reportaget mer eller mindre påstår att NiMH-batteriet på 2,4 kWh väger hela 260 kg. Om det vore sant så borde BMW få underkänt i teknik eftersom Toyota Prius 1,3 kWh stora batteri väger in på blott 30 kg.

  • #3 Re: PROVRAPPORT: BMW ActiveHybrid X6
    Johan Postat: 2010-01-25 21:47

    >>Per: Byta till Tesla? Varför inte slå till på kommande 5-serien hybrid?

    Ang. X6 Active Hybrid kan man verkligen ifrågasätta vardagsfunktionen(som för alla SUVar) - har dock förmånen att ha kört den själv o kan bara säga att den gå som en skenande buffel + drar bra mkt mindre an X6 4.4i.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842