Med konceptbilen Concept Estate tog Volvo över bilsalongen i Genève för tre år sedan. Concept Estate var den första av flera nya konceptbilar från Volvo som gav en liten smygvisning av andra generationen XC90.
Men Volvo har ett långt förflutet när det gäller konceptbilar. Här nedan hittar du tio av de mest spektakulära konceptbilarna Volvo visat upp. Vilken är din favorit?
Imponerande prestanda-S60
S60 Polestar Concept med en turbosexa på 508 hästar tackar vi förstås inte nej till. Vad sägs om 0–100 km/h på 3,9 sekunder och en toppfart på över 300 km/h? Produktionsmodellen blev inte riktigt lika vild med sin 350-hästarsmotor.
Strandraggarversion av XC70
XC70 All Terrain Concept från 2005 var en galen strandraggarversion av den upphöjda kombifavoriten med enorma terrängdäck och en vinsch som klarar fyra ton. Markfrigången kunde höjas med ytterligare 20 centimeter med ett knapptryck! Under huven: en turbofemma på 2,5 liter på 408 hästar och 400 Nm.
Försmak av V90
2001 visades ”framtidens kombi” i form av konceptbilen Volvo VCC med bakhängda bakdörrar, ett enormt glastak och justerbar innerbelysning med LED-lampor.
XC60 som koncept
XC60 smygvisades med en konceptbil 2007 som inte alls skiljer sig särskilt mycket från produktionsbilen. Men mittkonsolen blev trots allt inte lika framtidsinspirerad på bilen som sedan började säljas. Inte heller den smarta, ihopvikbara bakluckan hängde med till serieproduktion.
SCC med genomskinlig A-stolpe
Med konceptbilen SCC (som står för Safety Concept Car) från 2006 visade Volvo bland annat en genomskinlig A-stolpe som ger bättre sikt. SCC hade också nattsiktsassistans, döda vinkel-varnare och automatisk justering av ratt, stolar och pedaler.
Maffig sedanmodell
På bilsalongen i Frankfurt 2011 bjöd Volvo på maffiga Concept You – en enorm sedanmodell med sluttande taklinje som ska föra tankarna till en coupémodell. Den stora pekskärmen på mittkonsolen är inte helt olik det nya Sensussystemet i nya XC90.
S80-föregångare med turbindrift
Långt innan första generationen S80 började säljas förhandsvisade Volvo det nya designspråket med konceptbilen ECC. Här var miljön i fokus (namnet står för Environmental Concept Car). Tack vare lättviktsmaterial hamnade tjänstevikten på 1.580 kilo. Volvo ECC hade också lågt luftmotstånd, ett hybridsystem med en turbinmotor och navigationssystemet Dynaguide som hade stöd för trafikinformation. Redan 1992!
Snålbil med fiskdoft
Tjänstevikt på under 700 kilo, förbrukning på under 4 l/100 km, kolfiberdetaljer i karossen och trecylindrig dieselmotor i magnesium – visst låter det som något från 2000-talet? Fel – konceptbilen LCP premiärvisades redan 1983! Målet var att visa hur Volvos modeller skulle kunna se ut år 2000. ”Den kunde köras på alla oljebränslen, som rapsolja, vilket gav en härlig doft av ’fish & chips’ när den körde förbi”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Säkerhetsbil med rejält underbett
Om den är vacker kan diskuteras, men att konceptbilen VESC hade intressant framtidsteknik under skalet råder inget tvivel om. Volvo Experimental Safety Car från 1972 hade säkerhetsbälten som drogs åt automatiskt när föraren startade bilen, ratt som drogs in 15 centimeter vid en krock för att inte skada föraren, låsningsfria bromsar och enorma stötfångare som skulle minska krockvåldet i hastigheter under 16 km/h. Konceptbilen VESC hade också krockkuddar både fram och bak nio år innan Mercedes S-klass fick det som tillval.
Läckra coupélinjer
När Volvo visade upp Concept Estate på Genèvesalongen var många ams-läsarna överens: detta är den läckraste av de tre koncepten som Volvo lanserade inför XC90-premiären. Med P1800-inspirerade coupélinjer, inredningsdetaljer i glas från Orrefors och den lilla svenska ”flaggflärpen” på stolarna bjöd den på fantastisk detaljrikedom. Många av designdragen följde också med till produktionsversionen av nya XC90.