”Det blev en nödladdning i Köping…”

Nu har testchefen kört över 50 mil i nya Tesla Model S från Oslo till Stockholm. Här kan du se hur det gick och ställa frågor om den läckra elbilen som snart börjar säljas i Sverige.
Annons

Inför vårt test av nya Tesla Model S behöver vi bland annat ta oss från Oslo till Stockholm. Hela testet kan du läsa i nummer 23 av auto motor & sport.

Det vanligaste klagomålet när vi kör elbilar brukar vara den korta räckvidden. Nya Tesla Model S ska råda bot på det och klara omkring 50 mil på en enda laddning – åtminstone enligt Tesla själva. Då måste dock föraren hålla högst 80 km/h.

Vi inleder vårt test av nya Tesla Model S med en långkörning från Oslo till Stockholm, en sträcka på 52,3 mil enligt Google Maps. Till skillnad från i våra ”snålkörningsrace” Targa Snålio kan vi inte ha en dunk elektricitet i bakluckan…
 

Sträcka körd:

526 km

Live

Följ testbilen på kartan!

Testchef Mikael Johnsson lovar att ”köra som folk”, och inte ligga i 82 km/h bakom en lastbil i högerfilen. Det innebär att han behöver ladda någonstans längs vägen, men det är ibland lättare sagt än gjort.

”Jag har inte hunnit kolla upp var laddstationerna finns, så det här testet blir väldigt realistiskt. Det blir spännande att se när jag kommer fram! En vanlig enfasladdning ger inte så mycket kräm, men om laddaren har trefas går det mycket snabbare. Jag vet ingenting!”, säger han.

Tesla har fått mycket beröm i biltester världen över, bland annat i vår egen duell mot BMW M6 Gran Coupé. Framför allt accelerationen från stillastående var mycket imponerande, och plötsligt kändes BMW:n som en dinosaurie.

I Oslo får elbilarna köra i bussfilen. Smidigt!

Tesla Model S bjuder också på en modern interiör med en enorm pekskärm och navigation med Google Maps. I det här testet ska vi titta närmare på alla intressanta detaljer och undersöka hur elbilen – som faktiskt blivit Norges mest sålda bil! – är att leva med till vardags.

Förutom att följa hur långt Mikael åkt är du välkommen att fråga precis vad du vill om nya Tesla Model S i kommentarsfältet nedan. Vad vill du veta?

Läs testet: BMW M6 Gran Coupé mot Tesla Model S
Läs också: Tesla rekryterar i Sverige

• Hela testet av Tesla Model S publiceras i nummer 23 av auto motor & sport.

01.50: ”Stort tack till Frida och Benny på Bevakningstjänst som gillade bilen och hjälpte mig hitta rätt laddstolpe.”
01.50: Sista laddningen blev passande nog hos Park & Charge AB i Västerås.
På OKQ8 i Karlstad visade sig personalen vara riktigt hjälpsam. Staffan, eller ”Musse” som han också kallas, och chefen som också heter Staffan (!) är riktiga klippor och erbjuder mer service än en vägman kan drömma om idag, enligt testchefen.
19.00: Laddar på OKQ8 i Karlstad. ”Mycket hjälpsam personal”, säger Mikael Johnsson.
18.30: ”Det går ju bra det här”, hälsar testchefen.
13.30: Fikapaus i Mysen.

Uppdatering 03.50: ”Framme på redaktionen med sex kilometer kvar i ”tanken”! Snittförbrukningen blev 22,2 kWh/100 km. Nu vill den tydligen ladda i åtta timmar och fem minuter.”

Uppdatering 01.50: ”Kom nätt och jämnt till Västerås. Tack vare Park & Charge AB, som bjussar på ström i bra tempo (230V/26A trefas enligt bilen) ska jag väl orka ladda en sista gång och ta bilen till redaktionen.”

Uppdatering 22.45: ”Jag sitter just nu på en rastplats utanför Köping och funderar på om jag vågar chansa till Västerås (39 kilometer kvar, 42 kilometer på räckviddsmätaren). Bilen räknar ned snabbare än vägskyltarna! Det blir nog en liten nödladdning i Köping.”

Uppdatering 22.00: Testchefen befinner sig nu öster om Karlskoga och har under kvällen laddat på OKQ8 i Karlstad. Då visade räckviddsmätaren 17 mil. ”Nu sjunker räckvidden snabbt. Det är nog för att jag ökat snittfarten. Blev just omkörd av en BMW 5-serie, där föraren verkade väldigt intresserad av Teslan”, hälsar han.

Uppdatering 14.40: Mikael Johnsson fick en kort provtur i en annan Tesla Model S innan han stack iväg i testbilen. Eftersom elbilar får köra i bussfilen i Oslo gick det undan riktigt bra, medan bilarna med förbränningsmotor satt fast i bilköer.

”Det är ett imponerande tryck i accelerationen! Det snurrar i skallen av alla kilowattimmar”, säger han.

Besöket i Teslas nya showroom i Oslo var också positivt.

”De öppnade för bara en vecka sedan och det var fortfarande snickare och målare som sprang omkring. Det kändes entusiastiskt, och med en härlig pionjäranda! Dessutom var det mycket kunder där, även om det bara är en vanlig, grå torsdag.”

   

Annons
Annons
Rulla till toppen