Det går bra för Volvo Cars.
Väldigt bra.
Under september månad ökade den globala försäljningen med hela 11,2 procent, jämfört med samma månad i fjol. Totalt sålde koncernen 53.674 bilar under september.
Det innebär att Volvo under årets första nio månader ökat sin försäljning i världen med 9 procent (413.472 bilar). Det betyder också att Volvo är på väg att slå försäljningsrekord för fjärde året i rad.
I Kina, Volvos största marknad, ökade försäljningen i september med nästan 30 procent (29,8). De lokalt byggda XC60, S60L och S90 är fortfarande storsäljarna.
Men ännu bättre tillväxt noteras på den tidigare tröga USA-marknaden där Volvo ökade med hela 40,7 procent. Stark försäljning av XC90, S90 och nya XC60 är förklaringen.
I Europa var ökningen mer försiktig: 0,8 procent upp till 29.606 bilar. Därmed har Europamarknaden ökat med 6,3 procent hittills i år.
Globalt var XC60 den bäst säljande modellen i september med 14.391 bilar, följd av V40/V40 Cross Country med 8.421. Trea placerar sig XC90 med 7.937 sålda bilar.