Därför plockar Volvo bort bränslevärmarna

Bränslevärmare släpper ut orenade avgaser – nu försvinner de från Volvos modeller.

Annons
Annons

För omkring ett år sedan avslöjade vi på auto motor & sport att Volvos laddhybrider släpper ut orenade avgaser när de värmer kupén. Ett faktum som gör det omöjligt ett köra en Volvo-laddhybrid utsläppsfritt på el under vinterhalvåret – om man vill ha det varmt och gott när man kör.

Och bara för någon vecka sedan presenterade Naturskyddsföreningen en sammanställning som visar att bränslevärmare visserligen bidrar till att utsläppen av kolmonoxid och kolväte minskar, men att koldioxid- och kväveoxidutsläppen ökar. Och för dieselbilar ökar partikelutsläppen med mer än 20 gånger.

Volvo har haft bränslevärmare som standard i bilarna som är ämnade för nordiska marknaden i flera år. Vi ställde frågan till Volvo om inte detta går stick i stäv med märkets miljövänliga framtoning – och det visar sig att bränslevärmarna är på våg bort.

– Volvo Cars jobbar hela tiden med att minska våra utsläpp och bränslevärmare, som endast varit standard i Norden, kommer att försvinna som standard på våra bilar under första halvan av året, skriver Christina Zander, PR och kommunikationsansvarig på Volvo Cars i ett mail till auto motor & sport och Recharge.

Istället för att värma kupén i laddhybriderna med bränslevärmare kommer det istället ske med en vattenvärmare som drivs av högspänningsbatteriet. När förbränningsmotorn är i gång tas spillvärme från den istället. Det kommer inte att gå att välja bränslevärmare som tillval till laddhybriderna.

– Under första halvan av nästa år försvinner de som tillval på laddhybrider i 40-serien. Senare i år kommer de även att försvinna som tillval på 60- och 90-serierna, skriver Christina Zander.

För bensin- och dieselmodellerna försvinner bränslevärmare som standardutrustning, men de ska finnas kvar som tillval.

Annons
Annons
Rulla till toppen