Så skadliga är bränslevärmare för miljö och hälsa

Bränslevärmare släpper ut helt orenade avgaser som är skadliga för både miljö och hälsa, visar en ny studie.

Så skadliga är bränslevärmare för miljö och hälsa

Eldrivna motorvärmare bidrar till att minska utsläppen, men motsatsen gäller för bränsledrivna motor- och kupévärmare. De leder till ökade utsläpp av koldioxid och hälsofarliga partiklar.

Bränslevärmarna har blivit populära på senare tid, särskilt för dieselbilar som har svårare att snabbt få upp kupétemperaturen. Volvo, som står för 30 procent av försäljningen av dieselbilar i Sverige, levererar alla dieselbilar med bränslevärmare. Tvåan, Volkswagen, säljer populära paket där bränslevärmare ingår.

Bränslevärmare är också vanliga i laddhybrider. Syftet är att minska elförbrukningen genom att i stället värma upp kupén med bränsle.

Bränslevärmare minskar vissa utsläpp, men ...

Det hävdas ofta att utsläppen kan minska med en bränslevärmare. Det stämmer till viss del enligt den forskning på området som Naturskyddsföreningen har sammanställt.

Utsläppen av kolmonoxid och kolväte minskar, men utsläppen av koldioxid och kväveoxid ökar. Det beror på att effekten av förvärmningen inte är tillräcklig för att kompensera för bränslevärmarens egna utsläpp av dessa ämnen.

 

Med bensinvärmare ökar utsläppen av koldioxid och kväveoxid.

Utsläpp av koldioxid leder till ökad global uppvärmning.

Som det flesta vet bidrar koldioxid till en ökad global uppvärmning. Att beräkna hur stor den samlade negativa effekten av bränslevärmare är går inte att göra exakt eftersom ingen vet hur många som använder sina bränslevärmare och hur ofta. Men Naturskyddsföreningen uppskattar att bränslevärmare i Sverige släpper ut 50 000 ton koldioxid per år, i huvudsak på vinterhalvåret. Det motsvarar en halv procent av de totala utsläppen från personbilar under ett år.

För dieselvärmare uppstår även ökade utsläpp av partiklar som kan vara skadliga för lungorna. Enligt mätningar av ADAC står förvärmning för mer än 95 procent av utsläppen av partiklar hos dieselbilar. Källa ADAC.

 

Med dieselvärmare ökar utsläppen av koldioxid, kväveoxid och partiklar.

Krav på rening

Naturskyddsföreningen vill se skärpta regler på bränslevärmare vid EU:s typgodkännande så att värkarnas avgaser måste renas lika effektivt som motorns.

Naturskyddsföreningen vill också de att kontroll av bränslevärmare sker vid kontollbesiktningen och att tillverkarna tvingas redovisa utsläpp från bränslevärmare.

auto motor & sport kommenterar

Magnus Fröderberg, reporter

Tumskruvarna dras hela tiden åt för förbränningsbilar. Den 1 april höjs straffskatten (malus) för bilar som släpper ut mer 90 gram koldioxid per kilometer och längre fram hägrar Euro 7 med ännu strängare krav på förbränningsmotorerna. Så stränga att en del tvivlar på att går att göra en motor som klarar kraven.

Då är det märkligt att det samtidigt är tillåtet att släppa ut hur mycket orenade avgaser från helst från en bränslevärmare – för att de kommer från ett annat avgasrör.

Jag är visserligen inte motoringenjör, men jag kan slå vad om att avgaserna från bränslevärmare inte renas för att det är omöjligt. Men det kommer garanterat att göra dem dyrare för konsumenterna när det behöver utvecklas, testas och betalas för ytterligare komponenter. Men det är väl vår miljö och hälsa värd?

Avgaserna från bränslevärmare måste renas!
168
116
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.