Artiklar

Skribent: Alrik Söderlind


Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
Premium Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör.
Alrik ryter till mot BMW: "Det smakar utpressning"
Alrik ryter till mot BMW: "Det smakar utpressning"
Prov: Tesla Model 3 är datortrimmad och extremt smart – hjälper bilföraren till max
Prov: Tesla Model 3 är datortrimmad och extremt smart – hjälper bilföraren till max
Premium I Teslas kan körglädje och snabbare varvtider programmeras fram. Vi har träffat ett gäng Teslaingenjörer som grundligt förklarar varför BMW M3 är passé – fast det får de inte säga!
Alrik Söderlind: "Det är varken bensinpriset eller klimathotet som skrämmer mig"
Alrik Söderlind: "Det är varken bensinpriset eller klimathotet som skrämmer mig"
Premium Årets fight stormar på sociala medier: Bensinupproret 2.0 mot klimathotet med Greta Thunberg i spetsen. Känslorna svallar hos över 600.000 svenskar som gått med i upproret.
Alrik Söderlind om elbilsrapporten: "Vinklade fakta"
Alrik Söderlind om elbilsrapporten: "Vinklade fakta"
Premium Många faktorer glömdes bekvämt nog bort i den tyska rapporten, enligt auto motor & sports chefredaktör.
Svenskt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer laddbilen på vintern
Svenskt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer laddbilen på vintern
ARTIKEL FRÅN Recharge
Premium Elbilen kan tappa många mils räckvidd när temperaturen kryper nedåt. Men hur stor är egentligen skillnaden mellan 20 minusgrader och en garagevarm elbil? Vi tar reda på det i Sveriges nya "räckviddsrally".
Alrik Söderlind: När lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit
Alrik Söderlind: När lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit
Premium En ny Volvo får fyrdubblad fordonsskatt vid årsskiftet – trots att den har märkets senaste teknik för att sänka utsläppen. "Att de nya reglerna är tuffare och mer verklighetsnära är givetvis bra, men när lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit", skriver vår chefredaktör.
Ministern: Finns ett drev mot bilar i städer – men du behöver inte ha bilångest
Ministern: Finns ett drev mot bilar i städer – men du behöver inte ha bilångest
Tror mer på morot än piska: "Men det får inte bli en klassfråga – alla har inte råd med en Tesla."
Alrik Söderlind: "Sverige har hamnat i klimatpsykos"
Alrik Söderlind: "Sverige har hamnat i klimatpsykos"
Premium Vi måste se klart på vad som verkligen är viktigt och rimligt, tycker auto motor & sports chefredaktör.
Vi granskar biljättarnas reklamfest – omsätter miljardbelopp
Vi granskar biljättarnas reklamfest – omsätter miljardbelopp
Premium Bilreklamen har fördubblats på tio år. Tillsammans lägger bilföretagen tre miljarder kronor för att sälja 350.000 bilar. Vilka är trenderna, vad är bra och dålig reklam, fungerar influencers, eller är ballonger och varmkorv bäst? Vi granskar biltillverkarnas enorma reklamfest.
Aston Martin: "Elbil är perfekt för lyxbilskunderna"
Aston Martin: "Elbil är perfekt för lyxbilskunderna"
ARTIKEL FRÅN Recharge
Marek Reichman, designchef hos Aston Martin, berättar om framtidens lyxbilar.
Alrik Söderlind: Sorry, Polestar – ni kan aldrig bli som Tesla
Alrik Söderlind: Sorry, Polestar – ni kan aldrig bli som Tesla
Premium auto motor & sports chefredaktör förstår inte vitsen med nya elprestandamärket.
Pappa Koenigsegg: ”Klart jag blev väldigt glad och hedrad”
Pappa Koenigsegg: ”Klart jag blev väldigt glad och hedrad”
Jesko von Koenigsegg hade ingen aning om att nya bilen skulle bära hans namn.
PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
ARTIKEL FRÅN Recharge
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel.
BMW: "Målet är 10 mil för laddhybrider och 70 mil för elbilar"
BMW: "Målet är 10 mil för laddhybrider och 70 mil för elbilar"
ARTIKEL FRÅN Recharge
Bilchefen om Brexit: "Bara idioter till politiker kan tro på det"
Bilchefen om Brexit: "Bara idioter till politiker kan tro på det"
Intervju med Andy Palmer, vd för Aston Martin som ska presentera sju bilar inom sju år.
Citroën: "Politikerna och debatten har dödat dieselmotorn"
Citroën: "Politikerna och debatten har dödat dieselmotorn"
Ska fortsätta bygga dieselmotorer – men inte utveckla några nya.
Polestarchefen: ”Fantastiskt att vi i Sverige vågat starta ett nytt elbilsmärke”
Polestarchefen: ”Fantastiskt att vi i Sverige vågat starta ett nytt elbilsmärke”
ARTIKEL FRÅN Recharge
Polestar-chefen Thomas Ingenlath ger oss en unik intervju och förklarar tänket bakom prestandaelbilarna.
Mercedes: Dieselförbudet blir ett stort problem för många bilägare
Mercedes: Dieselförbudet blir ett stort problem för många bilägare
En "tuff kamp" att klara omställningen till elbilar, enligt Mercedes chef för elbilsutveckling.
Toyota: ”Köparna skriker inte efter elbilar – hybrider är det bästa”
Toyota: ”Köparna skriker inte efter elbilar – hybrider är det bästa”
Toyotachefen är övertygad om att vanliga hybridbilar är bättre för bilköparna än så länge.

Filtrering

Kategori














Tagg


Skribent