Så testar vi bilar

Testerna som auto motor & sport gör är betydligt mer ingående och detaljerade än recensionerna i många andra tidningar. Våra tester består av många olika delar som vägs samman till ett betyg.

Testerna sker under en vecka då olika testförare kör alla bilar. Testlaget spenderar två heldagar ute med bilarna på många olika typer av vägar – stadskörning, motorväg och landsväg.

I komfortronden körs bilarna till exempel på en särskild sträcka där vi betygsätter fjädringen och ljudnivån med stöd av teknisk utrustning.

Ekonomironden görs ofta med stöd av uppgifter från biltillverkarna och från branschexperter som KVD Bilpriser och tjänstebilskonsulten Ynnor.

Körglädjesronden är ett exempel på en mer subjektiv rond där testförarna sätter betyg på styrning, chassibalans, motor/växellåda och hur bilen uppför sig under press.

Vi tittar också på bilens teknik och specifikt för elbilar och hybrider gör vi ofta en tabell eller graf med räckvidd och förbrukning längs en förbrukningsrunda.

Här är några exempel på detaljer som vi hittar i våra tester och som är guld värda för dig som ska köpa bil.

• Vissa laddhybridbilar saknar värmepump, och det är detalj som straffar sig direkt i svenskt vinterklimat. Då måste nämligen bensinmotorn köras igång för att hålla bilen varm. Det kostar bränsle och förtar känslan av att köra på eldrift.

• I princip alla nya bilar drar mycket mer bränsle än vad som utlovas i testlabbet. På våra förbrukningsrundor testar vi förbrukningen på olika vägar och med olika testförare, för att minska risken för mätfel. Våra siffror ligger också till grund för en årlig rapport om bilarnas förbrukning och utsläpp.

• Övergången mellan bensin- och eldrift i en hybridbil är extremt viktig att få till, men det lyckas inte alla biltillverkare med. Det är svårt att märka vid en snabb provkörning men det hittar vi i ett utförligt test.

Provkörning

En provkörning är en kortare artikel där vi för första gången får möjlighet att stifta bekantskap med en bilmodell. Ofta sker det utomlands på ett lanseringsevent så alla förutsättningar är inte samma som om bilen skulle rulla på svenska vägar. Men provkörningarna är väldigt värdefulla för att skapa sig ett första intryck av hur en ny bil är.

Begagnattest

Vi kan berätta hur en ny bil är att köra, men bara ägarna själva kan berätta hur den faktiskt är att leva med till vardags. I våra begagnattester hämtar vi därför betyg och synpunkter från ägarna själva med hjälp av vår unika begagnatdatabas med över 40.000 svar.

Ägarna sätter bland annat betyg på komforten, utrymmena, ekonomin och hur problemfri bilen är. Ägarna uppger också om de haft ett garantiärende, hur de blivit bemötta av verkstaden och hur hög förbrukningen är.

Begagnattesterna kombinerar ägarnas betyg med testlagets synpunkter på bilen från när den var ny. Resultatet är en fantastisk inblick i hur bilen faktiskt är att äga och köpa som begagnad.