Du som hängt med i bilbranschen de senaste åren vet att gapet mellan förbrukningssiffran som biltillverkarna själva anger och hur mycket bilen faktiskt drar i verklig trafik fortsätter öka.
Den officiella siffran mättes tidigare i NEDC-körcykeln som var ökänt ”snäll” och i princip var omöjlig att komma ned i för många bilförare. Inte heller den nya WLTP-körcykeln är helt rättvisande, men skillnaden är betydligt mindre än i gamla NEDC-cykeln. WLTP är alltså mer verklighetstrogen, visar vår senaste granskning.
I våra tester mäter vi alltid förbrukningen i en särskild förbrukningsrunda som är ungefär 30 mil lång. Den går i stadstrafik, på landsvägar och på motorvägar, och vi byter förare ofta för att kompensera för olika körstil.
I den här artikeln har vi samlat ihop de bästa och sämsta modellerna och delat upp dem i olika kategorier. Siffrorna kommer från våra 15 senaste tester.
Förbrukningen anges i l/100 km för bensin- och dieselbilar och laddhybrider samt i kWh/100 km för elbilar.
Bensin är värst efter laddhybriderna
När det gäller skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning är laddhybriderna i en klass för sig. Men de är också ökänt svåra att mäta. När vi testar laddhybrider är de alltid fulladdade och de har stått på laddning under natten i varmgarage. Trots det drar alltså snittladdhybriden över 140 procent mer i verkligheten än i testlabbet.
El- och dieselbilar drar ungefär lika mycket mer, men bensinbilarna ligger illa till med hela 29 procents avvikelse.
Bränsle | Skillnad | Snittförbrukning (test) |
Laddhybrid | 142% | 5,1 l/100 km |
Bensin | 29% | 8,1 l/100 km |
El | 13% | 21,6 kWh/100 km |
Diesel | 11% | 7,1 l/100 km |
Hybrid | 5% | 5,8 l/100 km |
Automatlåda fortfarande en bränslebov
Bilar som har någon form av automatlåda drar 29 procent mer i verklig trafik än den uppgivna testsiffran. För bilar med manuell låda är den siffran bara 18 procent. Men det finns också stora skillnader mellan olika typer av automatlådor. Här nedan kan du se skillnaden.
I våra tester drar bilar med dubbelkopplingslåda 35 procent mer än i testlabbet. Det är lika mycket som vanliga automatlådor. Den faktiska förbrukningen för dubbelkopplingslådorna är ganska hög, och det beror på att även Porsches PDK-låda ingår i siffran. Räknar vi bort den blir snittförbrukningen 6,6 l/100 km – betydligt lägre än för vanliga automatlådor.
Växellåda | Skillnad | Snittförbrukning (test) |
Automat (dubbelkoppling) | 35% | 9 l/100 km |
Automat (konventionell) | 35% | 7,2 l/100 km |
Manuell | 18% | 7 l/100 km |
Automat (CVT) | 13% | 6,8 l/100 km |
• Fyrhjulsdrift drar i genomsnitt 33 procent mer än en bil med tvåhjulsdrift. För en tvåhjulsdriven bil som drar 7 l/100 km kan du alltså räkna med en förbrukning på 9,3 l/100 km med fyrhjulsdrift.
• För bilar som är testade enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln var skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning hela 49 procent. Med den nya och hårdare WLTP-körcykeln är den siffran nu nere på 22 procent.
Hela listan: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik
Förbrukningen anges i l/100 km för bensin- och dieselbilar och laddhybrider samt i kWh/100 km för elbilar.
Modell | Biltyp | Testförbrukning | Skillnad |
Volkswagen Passat GTE Sportscombi | laddhybrid | 6,8 | 278% |
Volkswagen Passat GTE Sportscombi | laddhybrid | 6,1 | 239% |
Kia Niro 1,6 GDi Plug-In Hybrid | laddhybrid | 4 | 208% |
Volvo V90 T8 AWD | laddhybrid | 7,7 | 185% |
Kia Optima PHEV | laddhybrid | 3,8 | 153% |
Mitsubishi Outlander PHEV | laddhybrid | 4 | 100% |
Volvo V60 T8 AWD | laddhybrid | 4,4 | 100% |
Porsche Cayenne E-Hybrid | laddhybrid | 5,8 | 81% |
Volvo V90 T8 AWD | laddhybrid | 4,6 | 70% |
Peugeot 5008 2,0 BlueHDI EAT8 | diesel | 7,3 | 52% |
Nissan X-Trail 2,0 DCI Xtronic | diesel | 8 | 38% |
Volkswagen Passat Sportscombi 1,4 TSI ACT 150 DSG | bensin | 6,9 | 35% |
Volkswagen Polo GTI | bensin | 7,8 | 32% |
Mercedes E 220 d Kombi | diesel | 6,6 | 29% |
Tesla Model X 100D | el | 26,9 | 29% |
Audi e-tron 55 quattro | el | 30 | 29% |
Audi e-tron 55 quattro | el | 29,6 | 27% |
Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 | bensin | 6,7 | 26% |
Ford Fiesta ST | bensin | 7,5 | 25% |
Kia Stonic 1,0 T-GDi 120 | bensin | 6,8 | 24% |
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4Drive | diesel | 6,9 | 23% |
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI SCR 4Motion | diesel | 7 | 23% |
Volvo XC 40 T3 | bensin | 8,7 | 23% |
Seat Arona 1,5 TSI Evo 150 FR | bensin | 6,2 | 22% |
Mercedes GLA 200 | bensin | 8,6 | 21% |
Mercedes C300 | bensin | 8,6 | 19% |
Tesla Model 3 Performance | el | 19,1 | 19% |
Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo 4×4 | bensin | 7,8 | 18% |
BMW 330i | bensin | 8,3 | 17% |
Volvo V90 D4 | diesel | 7,2 | 16% |
Dacia Duster TCe 125 4×4 | bensin | 7,4 | 16% |
Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 | bensin | 6,7 | 16% |
Kia Sorento 2,2 CRDi aut 4×4 | diesel | 7 | 15% |
Volkswagen Golf 1,5 TSI ACT PF | bensin | 5,5 | 15% |
Skoda Kodiaq Scout 2,0 TDI DSG 4×4 | diesel | 6,5 | 14% |
Hyundai Kona Electric | el | 16,3 | 14% |
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 | bensin | 5,8 | 14% |
Lexus UX 250h AWD | hybrid | 6,8 | 13% |
Hyundai Kona Electric | el | 17,3 | 12% |
Volkswagen e-Golf | el | 14,8 | 12% |
Audi A6 40 TDI Avant | diesel | 6,7 | 12% |
Kia e-Niro | el | 17,5 | 10% |
Kia e-Niro | el | 17,5 | 10% |
Mercedes AMG GT S 63 S 4Matic+ 4-d Coupé | bensin | 13,6 | 10% |
Porsche 992 Carrera 4S | bensin | 11,4 | 10% |
Audi Q3 35 TFSI | bensin | 8,4 | 9% |
Toyota RAV4 2,5 HSD | hybrid | 6,1 | 9% |
BMW X5 30d xDrive | diesel | 8,8 | 9% |
Hyundai Santa Fé 2,2 CRDi aut 4×4 | diesel | 6,6 | 8% |
Range Rover Evoque D180 MHEV 4WD | diesel | 7,7 | 7% |
Volkswagen Tiguan AllSpace 2,0 TDI 4mot DSG | diesel | 6,3 | 7% |
BMW 520d xDrive Touring | diesel | 7 | 6% |
Volkswagen Passat Sportscombi GT 2,0 TDI SCR 190 DSG | diesel | 6,1 | 5% |
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 | bensin | 6,2 | 5% |
Alfa Romeo Giulia 2,2 ATX AWD Veloce | diesel | 6,7 | 5% |
Volvo V60 Cross Country D4 AWD | diesel | 6,8 | 5% |
Volvo XC40 D4 AWD Polestar | diesel | 7,1 | 4% |
Mercedes AMG GT C | bensin | 11,9 | 4% |
Audi e-tron 55 quattro | el | 24,2 | 4% |
Volvo XC90 D5 AWD | diesel | 8,3 | 4% |
Audi Q8 50 TDI quattro | diesel | 8,9 | 3% |
Tesla Model S 75D | el | 19 | 2% |
Jaguar i-Pace EV400 | el | 24,3 | 1% |
Jaguar i-Pace EV400 | el | 23,8 | -1% |
Volkswagen Touareg V6 TDI 4Motion | diesel | 8,2 | -2% |
Mercedes C 220 d | diesel | 5,7 | -3% |
Porsche 911 Carrera S | bensin | 9,6 | -4% |
BMW 320d xDrive | diesel | 5,7 | -5% |
Audi Q3 40 TDI quattro S tronic | diesel | 7 | -5% |
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid | hybrid | 4,5 | -6% |