Test av renare dieselmotorer: Fortfarande stora skillnader i NOx-utsläpp

Premium Dieselmotorn kan mycket väl vara ren och inte bara i Euro 6d-certifierade bilar. Tyvärr släpper vissa fordon ut extremt mycket kväveoxid och de kan säljas under lång tid framöver.

Test av renare dieselmotorer: Fortfarande stora skillnader i NOx-utsläpp
Det är härligt att kväveoxidutsläppen äntligen sjunker och att avgasgränsvärdena redan underskrids. Samtidigt är det bedrövligt att kväveoxidsdinosaurier som Dacia Duster får fortsätta att obehindrat förpesta luften för folk i städerna.

Först de goda nyheterna: Nya dieselbilar blir faktiskt allt renare. Fem av våra tolv senast testade dieslar släpper ut mindre än 100 mg NOx/kilometer. Snittet låg på 226 mg. Som jämförelse mätte avgasproffsen från Emission Analytics vid vårt första stora test i slutet av 2015 upp ett snitt på 474 mg per bil. Alltså mer än det dubbla.

Framför allt presterade de redan Euro 6d-Temp-certifierade bilarna mycket låga värden för kväveoxid. Mercedes CLS 350 d 4Matic låg till och med i nivå med bensinbilar med 19 mg/km och är därmed en av de renaste bilar auto motor & sport testat.

Och fastän de inte är certifierade enligt Euro 6d-Temp kom TDI-motorerna i VW Tiguan och Seat Arona under gränsvärdet 168 mg som gäller för RDE-testerna (Real Driving Emissions).

Men alla bilar överraskade inte positivt. Honda Civic i-DTEC är redan certifierad enligt 6d-Temp och låg med 195 mg knappt över gränsvärdet.

Honda använder inte något SRC-system med AdBlue-insprutning för att minska NOx-värdena utan en lagringskatalysator samt åtgärder inuti motorn. De senare ska förhindra att förbränningstemperaturen stiger så högt att kväve i luften reagerar med syre så att kväveoxid bildas. I stadstrafik, där dieseln är mest problematisk, var värdena glädjande låga. Under högre motorbelastning, på motorväg, verkar dock Honda-systemet nå sina begränsningar.

Visserligen motsvarar vår testrunda inte alla ytterligheter som gäller för RDE-testförfarande. Bland annat finns avvikelser för andelen stadstrafik, landsväg och motorväg liksom för utomhustemperatur och höjdskillnader. Och i jämförelse med andra kandidater hör Honda till och med till de renare.

En Dacia Duster dCi 110 släppte till exempel ut 757 mg (!), en Ford Kuga 2,0 TDCi  582 mg. Eftersom de ännu inte är Euro 6d-Temp- certifierade gäller inga gränsvärden för dem i verklig trafik. De måste istället visa att de klarar sig under 80 mg i det gamla laboratorieförfarandet. De här dieslarna får säljas till september 2019. Därefter bara om de är godkända enligt Euro 6d-Temp.