10 moderna bilar som kommer öka i värde – gör ett klipp idag

Premium Att äga bil brukar knappast vara någon vinstaffär – andrahandsvärdet brukar äta upp de flesta kalkyler. Men faktum är att det finns bilar som är värda att satsa på och som kan ge pengarna tillbaka.

Jo, det är sant – väljer du rätt bil, och rätt exemplar, finns det faktiskt möjlighet att den ökar i värde. Vi bad Markus Carlsson, analytiker på Bilpriser.se, att lista tio modeller han tror kommer öka i värde.

Porsche är ett av få bilmärken som lyckats med det magiska konststycket att hålla uppe ett högt andrahandsvärde, och en stor del av deras modeller har blivit säkra investeringar. Markus Carlsson berättar att det nu bland annat är Porsche 996 och 997 som börjar dra iväg i pris.

Vad finns det då för andra körglada bilar som börjar sticka iväg? Experten konstaterar att i princip alla prestandaversioner som är i hyggligt skick över tid ökar i pris. Här är tio exempel.

Audi TT 3,2 Quattro 2003 

Första generationen Audi TT med de större motoralternativen börjar bli eftertraktade. Då ska det helst vara versionen med 3,2-liters V6-motor på 250 hk och 320 Nm, som lanserades 2003.

Fyrhjulsdriften innebär att 0–100 km/h avverkas på 6,4 sekunder. Enligt Markus är 3,2 Quattro en bil som håller priset. Efterföljande generationer hade lätta och starka fyror som gjorde bilen mindre understyrd, men det enda som slår sex cylindrar i V är möjligtvis åtta cylindrar.

Alfa Romeo 75 1992 

75:an tillverkades mellan 1985 och 1992. Bilen var tänkt att ta italienska familjer till mataffären, men tack vare att växellådan placerades intill bakaxeln råkade modellen få en nära nog perfekt viktfördelning. Det var också den sista standard-Alfan med bakhjulsdrift, tills dagens Giulia. Släng sedan in en V6:a på 2,5 alternativt 3,0 liter så har du plötsligt något mer än ett transportmedel.

Nu ska det sägas att Alfa Romeos fyrcylindriga Twin Spark-motor är hyllad och föredras av många. Bilen är inte vacker men den redan starka kultstatusen kommer bara att växa. Hittar du ett välskött exemplar idag är det bara att gratulera.

Ford Focus RS 2009 

Volvos femcylindriga 2,5-litersmotor delades med Ford – och i Focus RS klämde man fram 305 hk och 440 Nm på framhjulen. Versionen som byggde på den andra generationens Focus visades upp 2008. Den var måhända något vulgär, men bilen har hyllats unisont för sina otroliga köregenskaper – med en kompromisslöshet som samtidigt kan hanteras av alla.

Många tyckte nog att drygt 310 000 kronor var styvt för en turboladdad familjebil, men tio år senare kan man hitta exemplar som bara har tappat 70 000 kronor på nypriset. Av 8 000 tillverkade kom 70 till de svenska handlarna, och bilen lär hålla sin attraktionskraft.

Mazda RX7 1995

Markus Carlsson konstaterar att det är roligt med en wankelmotor, men man ska tänka på att de kräver en hel del underhåll. Mazda RX7 föddes faktiskt redan på 1970-talet – men det var med serie 6, producerad mellan 1992–1995, som modellen nådde de högsta försäljningssiffrorna.

I Europa levererade RX7 236 hk, i en bil som vägde drygt 1,3 ton. 1 152 exemplar såldes i Europa, och efter Tyskland och Storbritannien var Grekland av någon anledning den tredje största köparen på vår marknad.

Volvo 850 T-Gul 1995

Med sin femcylindriga 2,5 litersmotor tog Volvo klivet i det körglada segmentet – och BTCC. 850-modellen började lite försiktigt men 1994 kom en turboladdad version med 225 hk. Följande år lanserades 850 T-5R som trimmats till 240 hk, då en hissnande siffra i Volvo-världen.

Lanseringsfärgen gav smeknamnet T-Gul, och med endast 2 537 pippigula exemplar tillverkade är ikonen eftertraktad. Volvo mötte dock suget med ett antal gröna och svarta versioner, och 1996 lanserades uppföljaren 850R i obegränsad upplaga. Den hade ytterligare tio hk och fick smeknamnet T-Röd. Men samlaren bör satsa på gult.

BMW M3 E36 1995

De välbalanserade bilarna tillhör bland det bästa som 90-talet har att erbjuda – men den här BMW:n har ofta älskats till döds av en rad unga förare, så se upp med fordonen som har bränt däck runt korvkiosken.

E36 var andra generationens M3. Den lanserades 1992, då med en rak treliterssexa som levererar 286 hk. 1995 uppgraderades motorn till 3,3 liter som ger 321 hk. Vissa anser att föregångaren kommunicerade bättre med föraren, men med E36 kraft och vridmoment kan man få ut bakvagnen i kurvorna – och det är ju en av de stora glädjekällorna med bakhjulsdrift.

Volkswagen Golf R32 2007

Femte generationen Golf fick en uppsnyggad kaross, vässad prestanda och hade dessutom blivit 40 kilo lättare. V6-motorn på 3,2 liter utvecklar 250 hk, och den ökade kraften kompletterades med fetare bromsskivor. Fyrhjulsdriften innebär att R32 klarar 0-100 på 6,5 sekunder med manuell låda, eller 6,2 sekunder med DSG-låda. Detta kan jämföras med 7,2 sekunder för Golf GTI.

Renault Sport Clio 182 2004

1999 dukade den franska tillverkaren upp Clio 172 som en värdig arvtagare till Peugeots GTI. 2004 föll allt på plats när Renaults racingavdelning gav tvålitersmotorn sina 182 hästkrafter. Bilens sänktes 10 mm och en uppstyvad fjädring i kombination med en ny vinge gav den väghållning som modellen förtjänade. Efter det har ytterligare tre versioner släppts, och Clio RS finns fortfarande på Renaults meny.

Peugeot 205 GTi 1989

Golf må ha varit först på banan, men många anser att Peugeot skapade den roligaste bilen i "hot hatch-segmentet". Detta trots att 205 GTi som mest bjöd på 122 hk.

GTi:n presenterades 1984 och den första versionen hade en 1,6-litersmotor på blygsamma 105 hk. Först 1989 uppgraderades motorn till 1,9 liter, och GTi:n överlevde till 1994. Totalt sålde Peugeot 5,3 miljoner av 205, och från -84 till -86 stod GTi:n för 35 procent av försäljningen i Sverige.

Nissan 300ZX 1995

Den första generationen, kallad Z31, kom redan 1983 – men det är Z32 som blivit en ikonisk gatbil. Den andra generationens Nissan 300ZX lanserades 1990 och väckte då ett visst sus i publiken.

Utan turbo ger V6:an på tre liter med dubbla överliggande kamaxlar 226 hk. Twinturbo-versionen levererar 282 hk, men den trimvänliga modellen kan skrämmas upp till ohälsosamma nivåer. Med automatlåda tappar dock den turboladdade versionen 20 av sina hästar.

Totalt såldes 143 exemplar i Sverige, den sista 1995, men modellen levde vidare i Japan till och med år 2000.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Min bil verkar hålla bra andrahandsvärde.
48
25