Hela listan: Höstens viktigaste nya bilmodeller

Premium Det är svårare än någon att köpa ny bil. Miljözoner, utsläppskrav och bonus/malus ställer hårdare krav på dig som bilköpare – och tillverkarna svarar med elektrifierade nyheter. Här går vi igenom de viktigaste modellerna som dyker upp i år.

Hela listan: Höstens viktigaste nya bilmodeller

 Listan innehåller 7 elbilar, 4 mellanklassbilar, 9 suvar, 7 kompaktbilar och 2 nya sportbilar.

Elbilar

 

Polestar 2

Säljstart decemberPris från 424 000 kronor

Den andra modellen från Volvos elbilsmärke baseras på den lilla CMA-plattformen och kommer som sedan i medelklassen. Elmotorerna på båda axlarna ger totalt 408 hk och 660 Nm. Räckvidden är 50 mil enligt WLTP. Helt nytt infotainmentsystem utvecklat tillsammans med Google.


Kia e-Soul

Säljstart decemberPris från 361 000 kronor

Till skillnad från föregångaren finns nya Soul bara med eldrift, men i två varianter. Grundversionen med 100 kW elmotor och ett batteri på 39 kWh har enligt WLTP en räckvidd på knappt 30 mil. Den starkare versionen på 150 kW och 64 kWh ska klara 45 mil. På grund av brist på tillgängliga batterier startar leveranserna först vid årsskiftet.


Honda e

Säljstart decemberPris från 255 000 kronor

Av IAA-konceptet från 2017 har det blivit Hondas första elbil i småbilsklassen. Halvkombin med bakhjulsdrift och över 100 hk ska klara en räckvidd på 20 milenligt WLTP och batteriet ska kunna återladdas via CCS på 30 minuter.


Porsche Taycan

Säljstart decemberPris från 1 062 000 kronor

Nästan fem meter lång och över 2,3 ton tung – trots det är den första el-Porschen en äkta sportbil. Toppversionen, med mer än 600 hk, accar 0–100 km/h på under 3,5 sekunder. Dessutom finns det fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning.


Volkswagen ID 3

Säljstart decemberPris från 320 000 kronor

Medan nya Golf rullar av bandet i Wolfsburg från november startar man parallellt produktionen av den nästan lika stora ID 3 i Zwickau. Den familjebussliknande siluetten och den platsbesparande elektriska drivlinan där bak (110/150 kW) ger rymd och utrymmen. Batterierna är på 45, 58 eller 77 kWh.


Mazdas elbil

Säljstart december. Pris från 372 000 kronor

Mazda kommer släppa en eldriven kompakt crossover vid årsskiftet med en storlek mellan CX-3 och CX-5. Batteri på 40 kWh och räckvidden ska hamna runt 30 mil. Med räckviddsförlängare ännu längre.


Opel Corsa e

Säljstart novemberPris från 265 000 kronor

Samtidigt med koncernsyskonet Peugeot 208 kommer den nya Corsan, även den med eldrift. Den får en effekt på 100 kW, ett batteri på 50 kWh och 34 mils räckvidd. Trots att den är femdörrars som standard väger nykomlingen in 100 kilo lättare än föregångaren.


Mellanklassen

BMW 3-serie Touring

Säljstart augusti. Pris från 425 000 kronor

Precis som för sedanversionen betyder den med 8 centimeter längre karossen mer utrymme i baksätet och bagageutrymmet. Samtidigt blir bilen lättare än idag Utöver bensin- och dieselmotorer kommer för första gången en laddhybrid på 252 hk (330e). Den dyker upp i Sverige i september.


Volkswagen Passat

Säljstart augusti. Pris från 350 000 kronor

Uppdateringarna av assistanssystem och uppkoppling är viktigare än de yttre kosmetiska förändringarna, inklusive LED-strålkastare som är standard. Systemen är allt från delvis självkörning på motorväg, styrunderstöd vid filavvikelse till steglösa adaptiva stötdämpare.


Ford Mondeo

Säljstart juni. Pris från 333 600 kronor

Förutom lite yttre finputs får både sedanen och kombin renare dieselmotorer liksom åttastegs automatlåda och adaptiv farthållare. Även kombin blir tillgänglig som hybrid.


Audi A4/S4

Säljstart juni. Pris från 360 000 kronor

Den rätt så omfattande uppdateringen ger både sedanmodellen och kombiversionen Avant ett stöddigare yttre, ett nytt infotainmentsystem med pekskärm och optimerade fyr- och sexcylindriga motorer (bensin 150/190/245 hk, diesel 136/163/190/231/347 hk).


Suvar

Ford Kuga

Säljstart november. Pris från 270 000 kronor

Det klassiska modellnamnet gör comeback, nu i form av en crossoversuv som ersätter den inte särskilt lyckade föregångaren Ecosport. Helt digital instrumentering och pekskärm. Motorerna består av två bensin- och tre dieselalternativ samt tre hybrider (120–225 hk).


Mercedes GLS

Säljstart november. Pris från 881 000 kronor

Jättesuven GLS lägger till lite på alla ledder i sin tredje generation. En längd på 5,20 meter ger ordentligt med plats för sex eller sju elektriskt ställbara säten och upp till 2 400 liter bagage. I GLS 580 sitter en lätthybrid-V8 under huven.


BMW X1

Säljstart juli. Pris från 350 000 kronor

Efter fyra år snofsar BMW till sin minsta suv med en markant front och uppfräschad interiör. Förarplatsen och funktionerna uppdateras med märkets senaste teknik. Dessutom kommer den i en hybridversion.


VW T-Roc Cabriolet

Säljstart december. Pris från 287 000 kronor

Volkswagens första suvcabriolet kommer visas på bilsalongen i Frankfurt i september. Den har en elektrohydrauliskt nedfällbar och tjockt fodrad sufflett. Tack vare att man kan välja till fyrhjulsdrift kan man köra den fyrsitsiga cabben ända ner på stranden eller upp i skidpisten.


Audi Q3 Sportback

Säljstart oktober. Pris från 382 000 kronor

Med ett pristillägg på drygt 20.000 kronor ger Audi den knappt 4,50 meter långa Q3 en lägre, muskulösare suvcoupéprofil. Ny front och upp till 21 tum stora hjul.


Skoda Kamiq

Säljstart september. Pris från 202 000 kronor

Någon fyrhjulsdrift kan man inte få till Skodas minsta suv  men annars är det inte mycket som fattas. Gott om plats för fyra vuxna samt 400 liter bagage. Fem motorer finns med effekter från 90 till 150 hk (bensin, diesel och gas).


Audi Q7

Säljstart september. Pris från 690 000 kronor

Audi utnyttjar modelluppdateringen för sin största suv med införandet av en markant kylargrill mellan smalare Matrix LED-strålkastare. Dessutom kommer nya V6-motorer. Vid sidan av bensinaren på 340 hk finns även en laddhybrid på 462 hk.


Mercedes GLB

Säljstart december. Pris från 370 000 kronor

Med en längd på 4,63 meter visar GLB vad man kan åstadkomma med en framhjulsdriven plattform. Gott om plats för fem och 500 liter bagage, skjutbart baksäte och två extrasäten längst bak. Förarmiljö och teknik som i B-klass.


Ford Explorer

Säljstart november. Pris från 580 000 kronor

Den sjätte generationen av USA-suven kommer till Europa i slutet av året men endast som laddhybrid med en bensin-V6 på tre liter tillsammans med en elmotor på 74 kW. Systemeffekten är 450 hk och litiumjonbatteriets kapacitet blir 13,1 kWh.


Småbilar och kompaktbilar

Volkswagen Golf

Säljstart slutet av 2019. Pris från 220 000 kronor

Volkswagen visar den åttonde generationen Golf en månad efter att den eldrivna internkonkurrenten ID 3 presenterats på IAA i Frankfurt. Golf kommer däremot ut på marknaden före ID 3. Nya Golf blir bredare och lägre, får bättre nätverk och kommer med bensin-, diesel-, och gasmotorer samt som lätthybrid.


Opel Astra

Säljstart oktober. Pris från 212 000 kronor

Efter fyra år får Astra i höst en facelift liknande den på nya Corsa. Men elversioner eller hybrider blir det först i nästa helt nya generation. Ändå har halvkombi och kombi (Sports Tourer) en bred motorpalett med fem bensinmotorer, tre dieslar och en gasmotor.


Ford Focus ST

Säljstart september. Pris från 330 000 kronor

Precis som föregångaren kommer sportversionen som halvkombi eller kombi, och med bensinmotor (280 hk) och diesel (190 hk). För bensinalternativet finns en elektroniskt styrd diffspärr som förbättrar greppet för den framhjulsdrivna bilen. Utöver den manuella sexväxlade lådan finns en sjustegad automatlåda som tillval. 


Mercedes CLA Shooting Brake 

Säljstart september. Pris från 340 000 kronor

Drygt 6 000 kronor dyrare men så blir också nya CLA till hösten en elegant sportkombi med strömlinjeformad design. Tack vare fem extra centimeter på längden och bredden går det nu in 505 liter bagage genom den breddade lastöppningen baktill. I övrigt har interiör, funktioner och drivlinepaletten (136–225 hk) hämtats i stort sett oförändrade från Coupén.


Peugeot 208

Säljstart juli. Pris från 138 000 kronor

Den nya Peggan står rätt stöddigt på sina hjul, är rymligare än tidigare och har en ny digital instrumentering i 3D-format. Drivlinorna är bensinare på 70–130 hk, en diesel på 100 hk och en elversion på 100 kW med 50 kWh-batteri och en räckvidd på 34 mil.


Renault Clio

Säljstart september. Pris från 138 000 kronor

Förutom en lätt retuschering av det yttre får Clio en helt ny interiör med stor infotainmentskärm och många avläggningsytor. Förutom tre bensinmotorer (65–100 hk) och två dieslar (85–115 hk) finns för första gången en hybridversion i utbudet med 130 hk systemeffekt och ett 1,2 kWh-batteri.


BMW 1-serie

Säljstart oktober. Pris från 276 000 kronor

I och med generationsväxlingen får 1-serien tvärmonterade motorer och därmed mer utrymme i kupé och bagageutrymme. Och trots omställningen till framhjulsdrift har man behållit den goda grunddynamiken. Tvådörrarsversionen och den raka sexan utgår. De tre- och fyrcylindriga turbomotorerna ger 109–306 hk.


Sportbilar

BMW M8

Säljstart november. Pris från 1 805 000 kronor

Den nya 8-serien, som Coupé eller Cabriolet, vinner inte bara effekt med dubbelturbo V8:an från M5 (600/625 hk), utan även en hel del dramatik. Det adaptiva chassit är standard liksom fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning.


Aston Martin DBS Volante

Säljstart augusti. Pris från 3 140 000 kronor

Samtidigt som Aston Martin släpper sin första eldrivna modell Rapide E har britterna nu tagit fram en cabrioletversion av DBS Superleggera. 1,9-tonnarens urstyva aluminiumchassi ska klara av den råa kraften på 725 hk och 900 Nm ända upp till 340 km/h.


Den väljer jag!

Hybridernas nya rike

Svensk skattelagstiftning styr tjänstebilisterna stenhårt mot elbilar och laddhybrider – för privatekonomin är det vansinne att välja något annat. Och nu äntligen kommer laddhybrider som går minst fem riktiga mil på en laddning. Välj en så elektrifierad bil som din körning och plånbok klarar.

Alrik Söderlind, chefredaktör

Laddbart och "cab-bart"

Hybrid- och laddhybridtekniken hittar på allvar in i suv-klassen nu, och det känns inte som en sekund för tidigt. Suvarna är ju ofta lite tyngre och mindre aerodynamiska än sina mer lågbyggda syskon, och då är elstöttning extra tacknämligt. Min "inre amerikan" är mest nyfiken på nya Explorer. En stor bil kan lika gärna vara onödigt stor, så formatet känns helrätt. Annars älskar jag T-Roc Cabriolet, den är så underbart knäpp!

John Argelander, redaktionschef

Härligt med "småel"!

Jag är riktigt peppad över nyheterna som är på gång i småbilsklassen. Många av dem kommer nämligen att finnas med helt elektriska drivlinor och tillräckligt stora batterier för att ge en riktigt användbar räckvidd. Dessutom kan vi förvänta oss prislappar som gör att elbilar kan bli realistiska alternativ för långt fler köpare än tidigare – speciellt efter den statliga bonusrabatten. Peugeot 208 här ovan är ett sådant exempel som jag ser fram emot att testa. Den ser ju riktigt tuff ut också!

John Eriksson, testredaktör